عنوان پایاننامه
شناسایی موانع درون سازمانی تحول در فرآیندهای اداری در بانک مسکن
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی- مدیریت تحول
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 1404;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52619
- تاریخ دفاع
- ۱۵ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- معصومه خلجی
- استاد راهنما
- حسن زارعی متین, سیدحسین اخوان علوی
- چکیده
- چکیده پژوهش حاضر با توجه به اهمیت و ضرورتِ فرآیند تحول اداری، به شناسایی موانع درونی تحول در فرآیندهای اداری بانک مسکن ، با روش پیمایشی و در عین حال توصیفی- تحلیلی پرداخته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را تمامی مدیران میانی(11 نفر)، مدیران عملیاتی(65 نفر) و روسای دوایر(160 نفر) در ستاد مرکزی بانک مسکن در شهر تهران ، که تعداد آنها برابر با 236 نفر می¬باشند. با استفاده از فرمول کوکران، حجم نمونه به تعداد 150 نفر بدست آمده و بر اساس روش نمونه¬گیری تصادفی ساده ، افراد انتخاب شده¬اند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون ناپارامتری کای اسکوئر تک متغیره و آزمون t تک نمونه¬ای و آزمون ناپارامتری فریدمن با استفاده از نرمافزار SPSS استفاده شده است. نتایج بدست آمده از آزمون ناپارامتری کای اسکوئر تک متغیره و آزمون t تک نمونه¬ای، حاکی از آن است که ابعاد مدیریتی و ابعاد منابع انسانی به عنوان موانع درونی تحول در فرآیندهای اداری بانک مسکن تأثیرگذار بوده¬اند. همچنین نتایج آزمون ناپارامتری فریدمن نیز بیانگر آن است که متغیرهایی مانند : دغدغه تحول، اختیار و دانش مدیریتی لازم؛ بیشترین میانگین را به لحاظ تأثیرپذیری به عنوان موانع درونی تحول در فرآیندهای اداری بانک مسکن از ابعاد مدیریتی داشته و در مقابل کمترین میانگین نیز مربوط به امکانات و نظام نامناسب تشویق و جبران خدمت بوده است. از دیگر سو ، متغیرهایی مانند: ویژگیهای شخصیتی کارکنان و مقاومت در برابر تغییر و تحول ، بیشترین میانگین را به لحاظ تأثیرپذیری به عنوان موانع درونی تحول در فرآیندهای اداری بانک مسکن داشته و در مقابل کمترین میانگین نیز مربوط به فقدان آمادگی ذهنی و ضعف در مهارتها ، بوده است. واژگان کلیدی: تحول اداری، موانع درونی تحول اداری، ابعاد مدیریتی تحول اداری، ابعاد منابع انسانی تحول اداری، بانک مسکن.
- Abstract
- Abstract The study sample of all middle managers (11 people), operational managers (65 people) and heads of departments (160 people) Housing Bank headquarters in Tehran, where they are equal to 236 people. Using Cochran's formula, the sample size to 150 based on simple random sampling, cluster, and finally, people have been selected. The nonparametric chi-square test for univariate analysis and one sample t-test and non-parametric Friedman test using SPSS software is used. The non-parametric Friedman test results also indicate that variables such as: development concerns, and provide the necessary managerial knowledge, the highest average in terms of the administrative processes of change in bank INFLUENCE as internal barriers and managerial dimensions of housing from the lowest to the average facilities and inadequate systems to encourage and compensate; was. On the other hand, variables such as personality traits and employees resist change the most in terms of the average change in the internal barriers INFLUENCE as the Housing Bank and the lowest in administrative processes related to the lack of mental preparation and weaknesses in skills; was. Keywords: Administrative Reform, Barriers to Internal Administrative Reform, Reform of Administrative Management, Administrative Aspects of Human Resource Development, the Housing Bank