عنوان پایان‌نامه

بررسی تاثیر مشارکت شهروندان در تحقق شهر یادگیرنده از بعد آموزش ای مستمر( مطالعه موردی: منطقه ۶ شهرداری تهران)



    دانشجو در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تاثیر مشارکت شهروندان در تحقق شهر یادگیرنده از بعد آموزش ای مستمر( مطالعه موردی: منطقه ۶ شهرداری تهران)" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت امور شهری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55532
    تاریخ دفاع
    ۲۳ اسفند ۱۳۹۰

    شناسایی و تحلیل ذینفعان، تدوین استراتژی‌های مناسب به منظور جلب مشارکت هر یک آنها و به کار بستن سازو کارهای اجرایی مناسب لازمه اثربخشی عملکرد هر خرده‌نظامی در نظامات بزرگتر شهرهای امروزی به شمار می‌آید. خرده‌نظام آموزشی نیز از این امر مستثنی نبوده و با توجه به اهمیت این خرده‌نظام در ارتقاء مستمر دانش، مهارت‌ها و شایستگی‌های شهروندان در نظام بزرگتر شبکه اجتماعی شهرهای امروزی، مرکز توجه بسیاری از متولیان و دست‌اندرکاران اداره اثربخش امور شهرها قرار گرفته است. امروزه مفهوم شهر یادگیرنده و لزوم بازآفرینی نظام اموزشی سنتی و جایگزینی آن با نظام آموزشی مبتنی بر یادگیری‌های رسمی و غیررسمی مستمر از الزامات پویایی زندگی اجتماعی شهروندان در کلانشهرهای در حال تغییرِ مداوم امروزی می‌باشد. در پ‍ژوهش حاضر نیز به بررسی وضعیت تاثیر مشارکت شهروندان بر تحقق شهر یادگیرنده از بعد آموزش‌های غیررسمی مستمر پرداخته شده‌است. هدف اصلی پژوهشگر شناخت وضعیت تاثیر مشارکت اجتماعی شهروندان بر تحقق شهر یادگیرنده در حوزه آموزش‌های غیررسمی مستمر می‌باشد. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو روش مطالعات کتابخانه‌ای، و پرسشنامه استفاده شد. حوزه پژوهش نیز منطقه 6 شهرداری تهران در نظر گرفته‌شد. و در همین راستا تعداد 50 پرسشنامه به روش غیرتصادفی هدفمند جمع‌آوری و داده‌های حاصل در نرم‌افزار spss تجزیه‌و‌تحلیل شدند. نتایج بررسی وضعیت متغیرهای اصلی پژوهش نشان می‌دهند که از میان متغیرهای شناسایی‌شده، مشارکت اجتماعی شهروندان نمی‌تواند زمینه تحقق شهر یادگیرنده از بعد مشارکت و دسترسی به فرصت‌های آموزشی غیررسمی را فراهم نماید (sig=0.119). اما سایر ابعاد شناسایی‌شده شامل مشارکت هنجاری (sig=000)، مشارکت زیرساختی (sig=000)، مشارکت سازمانی (sig=000) و مشارکت توسعه‌ای (sig=0.03) می‌تواند به ترتیب زمینه تحقق شهر یادگیرنده در حوزه‌های «تقویت مهارت‌ها، شایستگی‌ها و نگرش‌های شهروندان»، «ارتقا استراتژ‍یک نظام آموزشی شهروندان»، «تدارک فرصت‌های آموزشی غیررسمی» و «تضمین توسعه کمی و کیفی محتوای آموزش‌ها» را فراهم نمایند. از سویی متغیرهای مربوط به سنجش وضعیت تاثیر مشارکت هنجاری بر تحقق «تقویت مهارت‌ها، شایستگی‌ها و نگرش‌های شهروندان» با کسب بالاترین نمره (3.76) به عنوان معنادارترین متغیر شناسایی شدند. نتایج به‌دست‌آمده در ارتباط با منطقه 6 شهرداری تهران نیز نشان‌دهنده پایین‌بودن تعداد و کم‌بودن ظرفیت مراکز و موسسات ارائه‌دهنده خدمات آموزشی غیررسمی جهت شهروندان ساکن منطقه می‌باشد. به گونه‌ای که تنها متولی ارائه‌دهنده خدمات آموزشی غیررسمی اداره کل آموزش‌های شهروندی شهرداری بوده که بدون استفاده از ظرفیت‌های مشارکتی شهروندان، صرفا به ارائه مجموعه‌ای از آموزش‌های از پیش‌تعیین‌شده که نه تنها از جامعیت لازم بهره‌مند نبوده، بلکه بر اساس اولویت ها و نیازمندی‌های اطلاعاتی شهروندان نیز تنظیم نشده‌اند، می‌پردازد.
    Abstract
    Stakeholder identifying and analysis, codifying suitable strategies in order to persuade them to corporate and taking the right executive actions are the three most important functional components of every effective subsystems working within the whole system of recent learning metropolises. The educational subsystem is paid attention by most of metropolises’ management head quarters and custodians, due to its vital role in developing the knowledge, skills and competence of citizens constantly within the social network of the whole system. The necessity of restructuring the traditional educational system via replacing it with a new one based on lifelong learning is required by the dynamic social life of citizens in the constantly changing metropolises of today. In other words the span and variety of life needs in our communities frequently asks for new abilities and skills. Because of this, it is necessary for all citizens to become learning citizens through, not only maintaining their knowledge, but also trying to learn the new ones. A learning citizen knows how to think, learn and achieve his required knowledge in order to produce the social and economical added value. The present study examined the status of the effect of participation of citizens in realization of learning city in the realm of lifelong learning. The main aim of research is to identify important aspects of social participation of citizens and surveying the status of the effects of each of them on different aspect of learning city in the field of lifelong learning. Among the most important aspects of participation, there are five aspects identified by the researcher called normative, social, institutional, infrastructural and developmental aspects of participation. In the present study the researcher has tried to examine the status of the influence of each aspect on the following aspects successively. "Strengthening the skills, competencies and attitudes of citizens", "Participation and access to informal learning opportunities", "Strategic promotion of the educational system of citizens", "Providing informal educational opportunities", and "ensure the quality and quantity of educational content". The required data was collected by the help of library research, interview and questionnaire. The 6th district of Tehran was chosen research area. Thus, fifteen questionnaires were collected via the non-randomized targeted method and then the collected data were analyzed by SPSS software. The result showed that among the identified indicators, just the indicators which examines the social aspect of citizen participation can’t lead to realization of learning city by affecting on "Participation and access to informal learning opportunities" aspect (sig=0.119). Moreover, the indicatirors which examins the status of the effects of normative aspect on "Strengthening the skills, competencies and attitudes of citizens" aspect, was identified the most effective one of all other indicators through obtaining the highest score of all (3.76). The result obtained in the 6th district of Tehran, showed that the area lacks the adequate number and capacity of institutions providing informal lifelong learning opportunities to citizens living there. In a way that the only custodian responsible for providing citizens with learning opportunities is the municipal bureau of citizenship education which provide citizens with a pre-determined educational courses and contexts regardless of participatory capacity of them and their information requirements. Therefore it is recommended first, the custodians and headquarters of citizens’ education field try to find the most effective solutions to persuade citizens to participate in individual and group development, through considering continuous learning and skills development strategies, reviewing the provided educational contents, educational need assessment and sorting them according to their priority. Secondly, according to the result of the questionnaire, they should work on capacity building of non-governmental and community-based association in local areas and districts with the aim of institutionalizing the culture of lifelong learning and focus more on normative aspect of citizen participa of tion than others.