عنوان پایان‌نامه

نقش آموزش کارکنان بر توسعه دانش کاهش ضایعات سازمانی در شرکت مخابرات خراسان



    دانشجو در تاریخ ۰۸ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نقش آموزش کارکنان بر توسعه دانش کاهش ضایعات سازمانی در شرکت مخابرات خراسان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس قم شماره ثبت: 001429;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52972
    تاریخ دفاع
    ۰۸ اسفند ۱۳۹۰

    چکیده: پژوهش حاضر به منظور تاثیر نقش آموزش کارکنان بر توسعه دانش کاهش ضایعات سازمانی در شرکت مخابرات خراسان رضوی انجام شده است.در این تحقیق نقش آموزش کارکنان به عنوان عاملی کلیدی در روند بهبود کارایی و افزایش اثربخشی و بهره‌وری ، کاهش ضایعات مورد بررسی قرار گرفته است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است و جامعه آماری تحقیق کلیه کارکنان شرکت مخابرات خراسان رضوی ( 1669N=) نفر می‌باشند که با استفاده از فرمول نمونه‌گیری کوکران ، 230 نفربه عنوان نمونه آماری از جامعه مذکور انتخاب شده‌اند. سوالات پرسشنامه در خصوص تاثیر آموزش بر کاهش ضایعات سازمانی در سه مولفه به شرح زیر تنظیم گردید: الف) عوامل انسانی(فردی-گروهی)18سوال. ب) عوامل سازمانی(کیفیت خدمات-فرآیند عملیات-محیط کاری-سلامت اداری) 22سوال. ج) کیفیت فرآیند آموزش (نیازسنجی- برنامه‌ریزی- اجراء) 12سوال. سپس سوالات طراحی و جهت230نفر از پرسنل شرکت در واحدهای مختلف اداری ارسال شد که در نهایت 173 پرسشنامه‌ی تکمیل شده جمع‌آوری گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها و آزمون فرضیه‌ها از آزمون‌های آماری اسپیرمن، کندال، گاما استفاده و به تحلیل تاثیر تک به تک متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته پرداخته شد، و در مرحله بعدی با کمک گرفتن از رگرسیون به بررسی همزمان تاثیر متغیرهای مستقل بر متغیر وابسته و اینکه کدامیک از متغیرها بیشترین تاثیر را دارند پرداخته شد. نتایج حاصل از آزمون فرضیات اصلی و فرعی در این پژوهش نشان‌دهنده این بود که در شرکت مخابرات خراسان رضوی بین آموزش‌های کارکنان و توسعه دانش کاهش ضایعات سازمانی آن شرکت رابطه معنی‌داری وجود دارد. و فرضیه اصلی و فرضیه‌های فرعی همگی مورد تائید قرار گرفتند. در پایان پیشنهادهایی به مسئولین شرکت مخابرات خراسان رضوی جهت اجرای مطلوب دوره‌های آموزشی و راهکارهایی در رابطه با کاهش ضایعات سازمانی در شرکت وسازمان‌های مشابه ارائه شده است.
    Abstract
    This research has been done to survey the influence of the role of employee’s training on developing the knowledge of describing organizational losses in T.C.K.R. (Telecommunication Company of Khorasan Razavi). In this research, the role of employee’s training has been considered (investigated) as the key factor in improvement trend of efficiency and effectiveness and productivity increase and also losses decrease. The method is survey research and Statistic population of this research is all of the employees of Telecommunication Company of Khorasan Razavi (1669 persons). Statistic population of this research Computed with Cochran formula from 230 persons and the questions of questionnaire got ready about the role of employees' training to develop the knowledge of decreasing organizational losses in a three Components: A- Human factors (individual and group) with 18 questions. B- Organizational factors (Service quality- working environment- Health Administration) with 22 questions. C- Quality of the education process (assaying requirements- educational planning- Educational programming) with 12 questions. The question planned and sent to 230 staffs of Telecommunication Company in different units. At the end 173 completed questionnaires were gathered. To analyze the data and for testing the theories, we used (Spearman, Kendall, Gamma) statistical tests and evaluated the impact of every single dependent variables. Then using regression, the impact of independent variables over dependent ones and the most important (most impressing) variables were found. The result of the tests of main theories and side theories shows that, there is certainly a significant relation between employees’ training and decreasing the losses in this organization. So all theories are (main ones and side ones) approved. At the end some suggestions have been put forward to the heads of Khorasan telecommunication and similar organizations so that they can have less losses and better training courses performance. Key words: Staff training – Telecommunication company of Khorasan Razavi _ Organizational losses _ knowledge Development _ Service training.