عنوان پایان‌نامه

مقایسه وضعیت سرمایه انسانی اعضای هیات علمی در دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران و ارائه راهکارهای مناسب جهت توسعه آن




    رشته تحصیلی
    برنامه ریزی آموزشی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53018
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰

    چکیده اعضای هیات علمی هر دانشگاه هسته اصلی کیفیت آن محسوب می شوند. لذا؛ توسعه شایستگی های آنان به پیشبرد اهداف دانشگاه یاری می دهد. بهبود فعالیت های اعضای هیات علمی نه تنها نیازمند تخصص در رشته علمی خاص، بلکه مستلزم تقویت مهارت ها و تخصص های دیگری است. از اعضای هیات علمی انتظار می رود نقش های گوناگونی را ایفا و در هر نقش در بالاترین سطح حرفه ای عمل کنند. هدف این تحقیق، مقایسه وضعیت سرمایه انسانی اعضای هیات علمی در دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران و ارائه راهکارهای مناسب جهت توسعه آن بوده است. روش تحقیق، از نوع توصیفی- پیمایشی و جامعه آماری، شامل کلیه اعضای هیات علمی در دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران که جمعا 265 نفر بودند که از این تعداد، 97 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری، تصادفی طبقه ای بود. جهت گردآوری داده ها، از پرسشنامه سنجش سرمایه انسانی نادری (1390)، که البته برای مشاغل هیات علمی تعدیل شده است استفاده گردید. پایایی آن با استفاده از آزمون ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، از آمار توصیفی از قیبل درصد و فروانی و آمار استنباطی، از قیبل آزمون های تحلیل عاملی، خی دو تک نمونه ای، کروسکال والیس استفاده گردید. یافته های حاصل از تحلیل های تحقیق نشان می دهند که 1) مولفه های اطلاعات، دانش، مهارت، تخصص به عنوان مولفه های اصلی سرمایه انسانی از روایی و پایایی لازم برای اندازه گیری سرمایه انسانی برخوردارند و می توانند برای سنجش سرمایه انسانی به کار روند. 2) وضعیت سرمایه انسانی اعضای هیات علمی در دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران در سه مولفه اطلاعات، دانش، مهارت در حد "بالا" و در مولفه تخصص در حد "پایین" قرار داشت. 3) در وضعیت سرمایه انسانی اعضای هیات علمی در دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران تفاوت معناداری دیده نشد. 4) با توجه به سوال دوم پژوهش، که تخصص اعضای هیات علمی، پایین ارزیابی شده با استفاده از نتایج حاصل از تحقیق، تمهیدات و راهکارهایی به منظور توسعه حرفه ای و ارتقای سرمایه انسانی اعضای هیات علمی در دانشکده های علوم اجتماعی و رفتاری دانشگاه تهران ارائه گردید. واژگان کلیدی: سرمایه انسانی، اعضای هیات علمی، سنجش و اندازه گیری، اطلاعات، دانش، مهارت، تخصص.
    Abstract
    Abstract Faculty members of a university are within the main core of its quality. As a result, further expansion and development of their qualifications will help the university to accomplish its goals. Improvements in the activities of the faculty members are in need of not only the establishment of the specialization in a specific scientific discipline, but also in the strengthening of other skills and expertise. This paper seeks to compare the status quo of the human capital in the Faculties of Social and Behavioral Sciences of the University of Tehran and to offer some strategies for its growth and development. A descriptive research method was adopted with the statistical population which comprised of the academic members of the faculties of Social and Behavioral Sciences of the University of Tehran; the said faculties consisted of 265 members, of whom 97 members were selected as a sample. The method of sampling was stratified random sampling and for data collection, an modified version of Naderi’s human capital questionnaire (1390), was utilized. Reliability was evaluated, in this research, using Cronbach's alpha coefficient. For data analysis, descriptive statistics were used included among which were percentage, frequency and inferential statistics, such as tests factor analysis, single-sample chi-square, and Kruskal -Wallis. The findings related to research analysis show that 1): The components of Information, knowledge, skill and expertise can serve as some verifiable and reliable factors for the assessment and evaluation of human capital. 2): Members of the faculties of Social and Behavioral Science of the University of Tehran possess a high degree of three components of information, knowledge and skill, while they were lowin the specialization factor. 3): No considerable differences were noticed with respect to the human capital relating to human capital among the members of the faculties of Social and Behavioral Sciences of the University of Tehran. 4): As regards the researcher’s second question, in which the expertise of the faculty members registered low, certain strategies were offered in this research which aimed at the professional development and human capital enhancement of members of the faculties Social and Behavioral Sciences of the University of Tehran. Keywords: Human Capital, Faculty Members, Assessment and Measurement, Information, Knowledge, Skill, Specialization.