عنوان پایان‌نامه

بازنمایی اقشار اجتماع قاجار در چارچوب عکسهای پرتره ع جوانان کرج



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بازنمایی اقشار اجتماع قاجار در چارچوب عکسهای پرتره ع جوانان کرج" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    عکاسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 66285
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    مهران مهاجر

    چکیده در تقسیم¬بندی¬های اقشار اجتماع قاجار، حوز? عکس و عکاسی به مانند متون نوشتاری می‌تواند برخی روابط و مناسبات اجتماعیِ حاکم در آن دوره را به شکلی متفاوت از بستر نوشتاری بازنمایاند. لذا علاوه بر عناصر صوری عکس، با بررسی برخی شاخص¬های وابسته به حوزه عکس و عکاسی می‌توان به این شکل از بازنمایی دست یافت. آلبوم¬ها به عنوان یکی از شاخص¬های وابسته به حوز? عکس وعکاسی‌،‌ علاوه برمجرای انتقال عکس و پیام¬های همراه آن می¬توانند به فضای تقلیل یافته¬ای از اجتماع قاجار تبدیل شوند که برخی مناسبات و روابط بین و درون اقشار اجتماع آن دوره را بازنمایانند. آلبوم¬ها همچنین فضای ذهنی پدید آورنده و اجتماعی که عکس و آلبوم در آن تولید شده¬اند را منتقل می¬کنند. همچنین متون و زیر نویسِ همراه عکس¬ها نیز به عنوان پیام¬های وابسته به عکس¬ها می¬توانند، برخی مناسبات و ذهنیات رایج در فضای اجتماعی تولید عکس را منتقل کنند. این متون همراه عکس توسط عکاس و یا گردآورند? عکس¬ها در زمان / مکانی خاص به عکس¬ها اضافه شده است که در نتیجه معنای مضاعفی را به عکس¬ها پیشنهاد و یا تحمیل می¬کند. با بررسی عکس¬ها و آلبوم¬های دور? قاجار در راستای این شاخص¬ها ادبیات و فضاییمتفاوت بنا به جنس این منبع اطلاعاتی تولید شده است، که منتج شده از حوز? عکس و عکاسی دور? قاجار خصوصاً ناصری می¬باشد. این ادبیات و فضای ایجاد شده با آنچه در بستر نوشتاری در قالب نموداری از اقشار اجتماع دور? قاجارمعرفی شده متفاوت می¬باشد.
    Abstract
    In the divisions of Qajar society strata, as the written texts, the photography and photo domain may represent some dominant social relations in that era. So, in addition to the image's ostensible elements, this form of representation may be achieved through the analysis of some dependent indices on this area. The albums as one of the dependent indices on the photography and photo domain, may turn out to be a lessened space of Qajar society beside being a channel to convey the image and accompanied messages representing some inter and intra relations in Qajar society strata. The albums also convey the forming and social mental space in which the image and album are created. Furthermore, the accompanying texts and subtitle of images as their attached messages may convey some common relations and mentalities in the social space of photo creation. These image's attached texts are added to the photos by the photographer or photographs collector in a special time and place and subsequently offering or imposing extra meanings to the images. Analysing the images and albums in Qajar era along with these indexes, a different space and literature is produced considering the essence of this source of information, which is ensued from the photography and photo domain in Qajar era and Naseri in particular. This engendered space and literature is different from what is presented in the written frame as a diagram of Qajar society strata. Key words : Qajar era, Iran history of photography, photo album, social classes, photo message.