تبیین تاثیر عوامل شخصیتی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 294;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54474
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- استاد راهنما
- مصطفی علی میری
- دانشجو
- حسین ایمنی فر
- چکیده
- شروع یک کسب و کار جدید در وهله اول یک تصمیم شخصی بوده و این کسب و کار بر اساس تصور، اهداف و انگیزش صاحبش فعال شده و توسعه می یابد. از این رو برخی از پژوهشگران قصد کارآفرینانه را به عنوان بهترین پیش بینی کننده رفتار کارآفرینانه شناسایی کرده اند. اهمیت قصد کارآفرینانه به عنوان یکی از ابزارهای سنجش وضعیت کارآفرینی در جوامع مختلف سبب شده تا تلاش هایی علمی برای شناسایی عوامل تاثیرگذار بر روی آن انجام گیرد. یکی از این عوامل که در برخی از نظریات مرتبط با قصد کارآفرینانه بر آن تاکید شده، شخصیت است. در این راستا هدف اصلی تحقیق حاضر، تبیین تاثیر عوامل شخصیتی بر قصد کارآفرینانه دانشجویان کارشناسی ارشد پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران می باشد. مدل مبنا که برای بررسی عوامل شخصیتی افراد در این تحقیق انتخاب شد، مدل پنج عاملی شخصیت است. پنج عامل این مدل عبارتند از: بی ثباتی هیجانی، برون گرایی، انعطاف پذیری، توافق و با وجدانی (متغیرهای مستقل). با بهره گیری از مدل های قصد مطرح در متون نظری کارآفرینی، نسبت به تدوین چارچوب مفهومی اقدام شد که طی آن متغیرهای درک مطلوبیت، درک امکان پذیری و عمل گرایی به عنوان متغیر های شکل دهنده قصد کارآفرینانه (متغیر وابسته) و همچنین سبک شناختی (شامل سبک شناختی تحلیلی و سبک شناختی شهودی)، به عنوان متغیر تعدیل کننده رابطه عوامل شخصیتی و قصد کارآفرینانه در نظر گرفته شدند. این تحقیق با توجه به هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی (تحلیل ماتریس کواریانس) می باشد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای است که از پنج خرده پرسشنامه تشکیل شده است. نمونه مورد بررسی نیز 202 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران می باشند. داده های حاصل با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شدند که یافته ها حاکی از آن است که شخصیت به شکل قابل توجهی بر قصد کارآفرینانه اعضای نمونه تاثیر می گذارد. علاوه بر این، سه عامل شخصیتی با وجدانی، انعطاف پذیری و ثبات هیجانی به شکل مثبت و عامل توافق به شکل منفی بر قصد کارآفرینانه اعضای نمونه تاثیرگذار بودند. تجزیه و تحلیل داده ها همچنین نشان می دهد سبک شناختی تحلیلی نیز تاثیری مثبت و معنی دار بر قصد کارآفرینانه اعضای نمونه دارد. از طرفی تنها عامل شخصیتی که به شکل معنی دار بر سبک شناختی تاثیر گذاشته و از طریق این متغیر قصد کارآفرینانه را تحت تاثیر قرار می دهد با وجدانی است. در واقع عامل شخصیتی با وجدانی هم به شکل مستقیم و هم به شکل غیر مستقیم و از طریق سبک شناختی بر قصد کارآفرینانه اعضای نمونه تاثیر می گذارد. در مجموع می توان عنوان کرد یافته های این پژوهش تا حد زیادی نتایج تحقیقات پیشین را تایید می کند. کلید واژه ها: عوامل شخصیتی، ثبات هیجانی، برون گرایی، انعطاف پذیری، توافق، با وجدانی، قصد کارآفرینانه، درک مطلوبیت، درک امکان پذیری، عمل گرایی، سبک شناختی
- Abstract
- Starting a new business in the first place is a personal decision and this business is activated and developed based on the owner's imagine, goals and motivation. Hence some researchers have identified entrepreneurial intentions as the best predictor of entrepreneurial behavior. The importance of entrepreneurial intentions as a means of measuring entrepreneurship status in different societies has led to scientific efforts to identify factors that influence it. One of these factors that emphasized in some of the theories associated with entrepreneurial intentions is personality. The main objective of this study is explaining of effects of personality factors on entrepreneurial intentions of M.S. students of university college of engineering of Tehran University. The base model was selected for the study of personality factors in this research, is the Five-Factor Model of Personality. The five factor of this model are neuroticism, extraversion, openness to experience, agreeableness, and conscientiousness (independent variables). Using intentions models that suggest in the entrepreneurship literature, was attempting to develop a conceptual framework in which perceived desirability, perceived feasibility and propensity to act as variables shaping the entrepreneurial intentions (dependent variable) and also cognitive style (includes analytical cognitive style and intuitive cognitive style), as a moderator variable between personality factors and entrepreneurial intentions were considered. This research as for aim, is an applied research and as for data collection method, is descriptive and correlational (analysis of covariance matrix). Data collected by a questionnaire that is composed of five sub-questionnaires. Sample is 202 M.S. students of university college of engineering of Tehran University. The data were analyzed using structural equation modeling (SEM) that findings indicate that personality of sample members has considerable influence on their entrepreneurial intentions. Furthermore, three personality factors include conscientiousness, openness to experience, and emotional stability, positively and agreeableness negatively effect on entrepreneurial intentions of sample. Data analysis also revealed analytical cognitive style has significant and positive effect on entrepreneurial intentions of sample. On the other hand, the only personality factor that significantly affects the cognitive style and through this variable affects entrepreneurial intentions is conscientiousness. Indeed conscientiousness in both the direct form, and indirect form and through cognitive style affects entrepreneurial intentions of sample. Overall it can be noted that findings of this study largely confirm previous research results. Keywords: personality factors, emotional stability, extraversion, openness to experience, agreeableness, conscientiousness, entrepreneurial intentions, perceived desirability, perceived feasibility and propensity to act, cognitive style