عنوان پایان‌نامه

ارزیابی دیدگاه دبیران فیزیک و دانش آموزان سال سوم رشته ریاضی در مورد تاثیر استفاده از آزمایشگاه وICT در یادگیری فیزیک



    دانشجو در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی دیدگاه دبیران فیزیک و دانش آموزان سال سوم رشته ریاضی در مورد تاثیر استفاده از آزمایشگاه وICT در یادگیری فیزیک" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54314
    تاریخ دفاع
    ۲۲ اسفند ۱۳۹۰
    دانشجو
    ارکیده صراف
    استاد راهنما
    کمال درانی

    چکیده : روش آموزش و یادگیری مبتنی بر، استفاده از: آزمایشگاه و فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) در درس فیزیک، فرایندی است؛ که تحت تاثیر عوامل مختلفی مانند: نحوه مدیریت مدارس، میزان آگاهی، باور و مهارت دبیران و تجهیزات مدارس می باشد؛ و از طرف دیگر، بر روی عواملی مانند میزان یادگیری دانش آموزان موثر می باشد. این مطالعه توصیفی – پیمایشی، با هدف بررسی وضعیت این عوامل از دیدگاه دبیران و دانش آموزان، در منطقه 2 آموزش و پرورش شهر تهران، در نیمسال دوم سال تحصیلی 90-1389 انجام شده است. داده های مربوط به هر یک از موارد کمیت و کیفیت استفاده از آزمایشگاه و فاوا با استفاده از پرسشنامه های پژوهشگر ساخته و از میان دبیران فیزیک زن منطقه 1و2(n=51) با روش نمونه گیری به صورت سرشماری؛ و از میان دانش آموزان دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی رشته ریاضی (n_غیرانتفاعی=164,n_دولتی =135) با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با انتساب متناسب گردآوری شد. و داده های مربوط به کمیت و کیفیت یادگیری نیز با استفاده از پرسشنامه پژوهشگر ساخته و نمرات امتحانات نهایی در خرداد 90 بدست آمد. این داده ها با استفاده از آمار توصیفی (جدول، توزیع فراوانی، میانگین ) و آمار استنباطی (تحلیل عاملی) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بررسی این عوامل نشان داد که: دبیران فیزیک و دانش آموزان، به اهمیت انجام آزمایش و استفاده از فاوا در یادگیری فیزیک آگاهی دارند؛ ولی دبیران پنج عامل: زمانی، مدیریتی ، امکاناتی ، شخصیتی و مهارتی را بر عدم استفاده از آزمایشگاه و سه عامل: برنامه ای ، امکاناتی و آموزشی را در عدم استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات موثر دانسته اند. عملکرد هم مدارس غیرانتفاعی و هم مدارس دولتی در زمینه کمیت و کیفیت استفاده از فاوا ضعیف بوده است. همچنین، نتایج این مطالعه نشان داد که: در دبیرستان هایی که میانگین نمره فیزیک آن ها از میانگین درس هندسه و میانگین منطقه(جامعه) بالاتر بود به میزان زیادی از آزمایشگاه استفاده شده بود. همچنین بررسی دیدگاه ها نشان داد: به دلیل عدم انجام اصولی و صحیح آزمایش ها و بیشتر بودن موانع استفاده از آزمایشگاه و فاوا، در مدارس دولتی، میزان یادگیری فیزیک در این مدارس از مدارس غیرانتفاعی کمتر است. کلید واژه ها : یادگیری فیزیک،آموزش مبتنی بر استفاده از آزمایشگاه، آموزش مبتنی بر استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، دیدگاه دبیران و دانش آموزان
    Abstract
    Abstract Learning and teaching methods based on the use of laboratory, Information and Communication Technologies is a process which is influenced by various factors such as: school management, teachers belief, knowledge, skills and school's education facilities and equipments. In this study attempt was made to investigate on the effect of the application of laboratory, Information and Communication Technologies on physics learning from teachers and students point of views. Students and female physics teachers of mathematic high school in educational districts 1 and 2 of Tehran city were research population 51 female physics teachers, 164 private schools and 135 public schools. due to low number of physics teachers census method for them was employed instead of sampling method. However, stratified random sampling with proportional allocation method was used to determine sample of students. A questionnaire of Likert type was made and used for data collection. Reliability and validity of questionnaire were determined prior to use. Students final physics exam scores was also used as an indicator of physics learning. Data was collected and analysied using SPSS 16 program. It was found that mean of physics scores of the students in schools with more application of laboratory, Information and communication Technologies are higher than those with less application. More over, findings of research revealed that physics learning in private schools were higher than public schools due to the more application of laboratory, information and communication Technologies.