شناسایی عوامل موثر بر موفقیت اجرای کارت امتیازی متوازن در سازمان (مورد مطالعه: شرکت ایران خودرو
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52407
- تاریخ دفاع
- ۲۳ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- هاجر سخاوت
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- چکیده یکی از چالش های بسیاری از مدیران ارشد واحدهای صنعتی، اجرایی کردن استراتژی ها می باشد. درپاسخ به این چالش رابرت کاپلان ودیوید نورتون، در سال 1992 سیستم مدیریتی نوینی را تحت عنوان کارت امتیازی متوازن، معرفی نمودند. کارت امتیازی متوازن، یک سیستم مدیریتی است که می تواند اجرای استراتژی ها را مدیریت کرده و عملکرد سازمان را در چهار منظر مالی، مشتری، فرایندهای داخلی، و رشد و یادگیری، اندازه گیری کندو باعث انتقال و تفهیم ماموریت، چشم انداز، استراتژی ها و انتظارات عملکردی به کلیه ذینفعان درونی و بیرونی سازمان شود. از آنجا که، طبق آنچه گفته شد، اجرای موفق کارت امتیازی متوازن ضروری است، در این پژوهش، "عوامل موثر برموفقیت اجرای کارت امتیازی متوازن در شرکت ایران خودرو" شناسایی شدندو در آن عوامل موثر بر موفقیت در پنج دسته الزامات سازمانی، مدیریت ارشد، نیروی انسانی، توان و آمادگی پذیرش سازمان و سیستم کارت امتیازی متوازن جای گرفتند .در همین راستا، بعد از معرفی چارچوب کلی تحقیق، ابتدا به بررسی نظری موضوع با بهره گیری از منابع داخلی و خارجی پرداخته شد. سپس با بهره گیری از روش تحقیق از نوع توصیفی و با اجرای میدانی، داده ها از دو طریق کتابخانه ای و غیرکتابخانه ای(پرسش نامه) گرد آوری شدند. به دنبال آن پرسش نامه طراحی و در جامعه آماری تحقیق توزیع گردید. این جامعه در برگیرنده خبرگان و متخصصان صاحب نظر و آشنا با موضوع کارت امتیازی متوازن و مباحث مرتبط با آن و دست اندرکاران دخیل در امر پیاده سازی آن در ایران خودرو می باشد. در ادامه پرسش نامه های تکمیل شده با بهره گیری از فنون آماری تی تک نمونه ( برای آزمون فرضیه های اصلی ) و فریدمن ( برای آزمون فرضیه های کمکی و مقایسه عوامل موثر برموفقیت ) و با استفاده از نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل شد و ضمن آزمون فرضیات فوق ، پنج دسته نتیجه گیری در قالب رتبه بندی عوامل موثر، ابعاد هر کدام از عوامل و در نهایت رتبه بندی کلیه ابعاد عوامل به عمل آمد. سپس این عوامل و ابعادشان در چارچوبی نظری ارائه شد. در پایان هم، برای پیاده سازی موفق کارت امتیازی متوازن پیشنهاد هایی خلاصه شده ارائه شده است.
- Abstract
- Abstract: Top managements of business units tackle how to make the strategies operational. Robert Kaplan and David Norton (1992) introduced a new management system so-called “Balanced Scorecard (BSC)”.The USC, a performance management system, can manage implementing the strategic goals and measure the organization performance from four perspectives: financial, customer, internal business processes, and learning and growth. The successful implementation of this system delivers vision, mission strategies, and performance expectations to all the organization stakeholders. Due to the necessity of the successful implementation of this system, this research is after the effective factors for the successful implementation of BSC in Iran Khodro Industrial Group (IKCO). The effective success factors subdivided into five sections: organizational requirement, top management, human resource, organizational capacity, and BSC system. After introducing the research framework, the theoretical aspects of the subject reviewed using the domestic and international references. The data gathered through the library and the query. This applied by descriptive and field application research methods. The query designed and distributed in the statistical population. The population involves both the talented and expertise familiar with the BSC subject and practitioners of implementing of BSC in IKCO. The completed queries analyzed by using two statistical techniques through the SPSS software: One-sample T test to examine the main hypothesizes and the Freidman to examine the auxiliary hypothesizes and to classify the factors. Testing the aforementioned hypothesizes, results in five key factor categories. We analyzed the dimension and rank of each factor and deliver the results in a theoretical framework. In conclusion, we provide the practical suggestions for the successful implementation of BSC.