عنوان پایان‌نامه

تاثیر پردازش ذهنی ناشی از تکلیف بر یادگیری انفرادی و مشارکتی واژگان: فراورده ها و فرایندها



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تاثیر پردازش ذهنی ناشی از تکلیف بر یادگیری انفرادی و مشارکتی واژگان: فراورده ها و فرایندها" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده زبانها و ادبیات خارجی شماره ثبت: 1639/2;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 58963
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۰

    چکیده این تحقیق با هدف بررسی فرض بنیادی بارذهنی پردازش (ILH) از دو دیدگاه شناختی و فرهنگی-اجتماعی وهمچنین بررسی تاثیر مشارکت فراگیران بر یادگیری کوتاه و بلند مدت واژگان انجام گرفت. این فرضیه ادعا می کند که یادگیری تصادفی واژگان مشروط به میزان نیاز، جستجو و ارزشیابی آنها می باشد . شرکت کنندگان در این مطالعه شامل دو کلاس غیرتصادفی از فراگیران مونث با سطح مهارت متوسط زبان انگلیسی در ایران بودند که در قالب دو گروه به حالت انفرادی (21 نفر) و مشارکتی (24 نفر) در تحقیق شرکت کردند. هر گروه ملزم به انجام یک کلوز (2=شاخص پردازش) و یک انشا (3=شاخص پردازش) بود. شایان ذکر است که بلافاصله پس از انجام تکالیف از هر دو گروه تست میزان دانش واژگان (VKS) بدون آگاهی قبلی به عمل آمد. تست میزان دانش واژگان را پریبخت و وشه (1996) به منظور تعیین تاثیر آموزش بر یادگیری واژگان طراحی کردند. علاوه بر این، پس آزمون تاخیری بعد از دو هفته انجام شد. در هفته دوم هر گروه تحت شرایطی یکسان با شرایط هفته اول به عنوان تکلیف انشایی نوشتند و بلافاصله پس از آن از آنها یک آزمون میزان دانش واژگان به عمل آمد. همچنین، گفتگوهای مشارکتی فراگیران به منظور تجزیه و تحلیل مایکروجنتیک ضبط و به صورت متن نگاشته شد. نتایج نشان داد که در شرایط انفرادی تکلیف انشانویسی در یادگیری واژگان موثرتر از کلوز بود. علاوه بر این، نتایج دال بر آن بود که اجرای مشارکتی تکالیف از انجام انقرادی آنها برای یادگیری کوتاه و بلند مدت واژگان کارآمدتر بود. جالب آن که تجزیه و تحلیل مایکروجنتیک بخش های مرتبط زبانی واژگان (LREs Lexical) این فرض را که انشانویسی میزان ارزشیابی بیشتری نسبت به کلوز دارد را تایید نمود چرا که این تکلیف در تبدیل بخش های مرتبط زبانی واژگان به بخش های چالش ذهنی واژگان ( CCEs (Lexicalموثرتر بود. براساس نتایج، به معلمان پیشنهاد شد که از یادگیری مشارکتی واژگان بهره بیشتری بگیرند و میزان پردازش ذهنی ناشی از تکلیف را به عنوان معیار قابل اعتمادی برای ارزشیابی و پیش بینی کارایی تکالیف به منظور یادگیری واژگان در نظر بگیرند.
    Abstract
    The present study set out to test the basic assumption of involvement load hypothesis (ILH) assuming that incidental vocabulary learning is contingent upon the degrees of need, search and evaluation, from both cognitive and sociocultural perspectives; additionally, it examined the effect of collaboration on fostering short and long-term vocabulary learning. The participants in this study included two intact classes, individual group (n = 21) and collaborative group (n = 24), of Iranian female EFL students at intermediate proficiency level. Each group was supposed to do a cloze (involvement index = 2) and write a composition (involvement index = 3). It is worthy to add that both groups were required to take a modified vocabulary knowledge scale (VKS), developed by Paribakht and Wesche (1996) to trace the effect of instruction on vocabulary learning, immediately after finishing the tasks without previous awareness. Further, the delayed posttest was administered two weeks later. During the second week, under the same conditions as those of the first week, both groups wrote a composition and took another modified version of VKS. Additionally, students' collaborative dialogues were recorded and transcribed for a microgenetic analysis. The results revealed that, in individual condition, the composition was more effective than cloze in yielding vocabulary gains on both posttests. Moreover, the results indicated that collaborative task performance was more successful than the individual one in fostering short- and long-term vocabulary learning. The microgenetic analysis of students’ lexical Language Related Episodes (LREs) corroborated the initial assumption that composition has a higher degree of evaluation because it sets a more fertile ground for turning LREs into lexical Cognitive Conflict Episodes (CCEs). Based on the results, teachers are recommended to make more use of collaborative vocabulary learning and consider task-induced involvement as a reliable criterion for evaluating and predicting task efficiency for vocabulary learning