عنوان پایان‌نامه

بررسی تطبیقی روش سلبی گرتفسکی ورساله حجب ابن عربی



    دانشجو در تاریخ ۲۸ مهر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی تطبیقی روش سلبی گرتفسکی ورساله حجب ابن عربی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    کارگردانی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8107;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43915
    تاریخ دفاع
    ۲۸ مهر ۱۳۸۸
    استاد راهنما
    تاجبخش فنائیان

    ابوبکر محمدبن علی معروف به ابن عربی از علما و عرفای صاحب کرامت و تأثیر گذار جهان اسلام است که در قرن شش هجری قمری دیده به جهان گشود. غالب نظرات او بر پایه ی وحدت وجود اعیان ثابته و دیده و حجاب است. او در مقابل سالک هفتاد هزار حجاب متصور است که سالک میبایست برای ایجاد وحدت با ذات یگانه این پرده ها را کنار بزند. ابن عربی در رساله ی حجب خود به تعدادی از این حجاب ها اشاره میکند، از طرفی گرتفسکی در شرح طریقت سلبی خود به پرده هایی میپردازد که ناشی از تکرار و روزمره گی است و رهایی بازیگر را در حذف این مکدرات و مکثرات میداند . در اینجا انسان ماده ی اصلی و لاینفک هر دو نظریه است که در طریقت سلبی گرتفسکی در صورت بازیگر متجلی میشود و در فرآیند یگانه ی رسیدن به کنش تام بازیگر به نوعی سلوک غیر مذهبی دست می یابد. هدف و مقصود غایی چه در تعالیم ابن عربی و چه در مسلک گرتفسکی، رهایی و فنا در احدیت است اما نوع این فنا متفاوت است فنای مورد بحث ابن عربی در عالم مجردات شکل میگیرد، ولی رهایی و افشایی که بازیگر گرتفسکی به آن دست میزند در عالم مادی است. شوق و سکر بوجود آمده از این تنزیه نیز متفاوت است؛ بدان معنا که شور و اشتیاق سالک پس از ذوب در حق باقی است اما وجد و زندگی بازیگر در بازه ی زمانی محصور است و فانی است.
    Abstract
    Abu bakr Ibn Muhammad Ibn al-arabi (1165-1240), known as Arabic scholars and mystics of the owner of dignity and influence in the muslim world is the 6th century AH , was born. His most ideas are based on oneness of being, immutable archetypes, manifestation and epiphany, and veil. He belived that wayfarer face to seventy thousand veils that must pull over for union with essence of unity . Ibn arabi points to a number veils in his thesis of hojob , on the one hand Grotowski in describing their negative creeds screen looks the result of repeated and daily and escape the actor dlete this obscures and multiplicities knows. Here human is original and integral material both theory that epiphany in Grotowski,s way of negation and of perfect action actor hand will conduct on-religious. Ultimate purpose and meaning in both Ibn Arabi and the teachings of Grotowski, release and ruin in essence of unity but this kind of ruin is different. Ibn arabi,s ruin discussed forms in the world of abstracts, but Grotowski actor release in the world of material. Eagerness and drunkenness made of this purifying is differenced, that is Eagerness of wayfarer remain in God then it,s melting but ecstasy and life,s actor be besieged and morotal in valley of temporal.