شناسایی عوامل فردی موثر بر تشخیص فرصتهای کارآفرینی در حوزه سلامت عمومی
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 268;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53574
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- جواد سخدری
- استاد راهنما
- جهانگیر یدالهی فارسی
- چکیده
- چرا وچگونه بعضی از افراد قادر به شناسایی فرصت ها هستند ودیگران فاقد چنین توانائی هستند از مهمترین سوالات مربوط به توسعه کارآفرینی درحوزه سلامت عمومی در کشور ما محسوب می شود.بنابراین هدف اصلی از این تحقیق بررسی عوامل فردی موثر بر شناسایی فرصت های کارآفرینی در حوزه سلامت" می باشد.در جستجوی رسیدن به این هدف ،این تحقیق با استفاده از روش آمیخته انجام گردید . ابتدا در بخش کیفی تحقیق از طریق مصاحبه اکتشافی با 20 نفراز کارآفرینان حوزه سلامت در شهر مشهد منتخب اداره کل تعاون ،کارورفاه اجتماعی ودانشگاه علوم پزشکی عوامل موثر وچگونگی تاثیر آنها بر شناسایی فرصت ها از روش نظریه بر خواسته از داده ها وبه شیوه سیستماتیک نسبت پیشنهاد الگوی مفهومی تحقیق وتدوین فرضیات تحقیق اقدام گردید. سپس در بخش مطالعات کمی پرسشنامه ساختار یافته منتج از مطالعات کیفی ومرور پیشینه تحقیق ، در بین 102نفر از کارآفرینان حوزه سلامت توزیع و نسبت به جمع آوری داده ها واطلاعات مربوط به متغیرها اقدام گردید و در نهایت داده ها از طریق الگو های معادلات ساختاری جهت آزمون فرضیه ها وتبین روابط علی بین متغیرهای مستقل وتابع وتبین مدل مفهومی تحقیق با استفاده از نرم افزار آماری PLS مورد بررسی قرار گرفت .وهمچنین در این تحقیق ازآزمون فریدمن (ناپارامتریک ) جهت رتبه بندی متغیرها استفاده گردید.نتایج تحقیق نشان داده است که دانش وتجربه قبلی بردسترسی به اطلاعات ،قابلیتهای شناختی ،خصوصیات شخصیتی،شبکه اجتماعی وهوشیاری کارآفرینانه موثر است وهمچنین قابلیتهای شناختی برشناسایی فرصت موثر می باشد.بر اساس نتایج به بدست آمده از آزمون فریدمن نشان دادکه متغییر دسترسی به اطلاعات ،هوشیاری کارآفرینانه ،بیشترین میانگین رتبه ای رادارا هستند .این مطالعه می تواند در شناسایی عوامل اصلی کشف فرصت در نزدکارآفرینان وآموزش وتقویت این عوامل در میان کارآفرینان بالقوه موجب توسعه کارافرینی در حوزه سلامت عمومی گردد. واژگان کلیدی:شناسایی فرصت،هوشیاری کارآفرینانه ،قابلیتهای شناختی ،شبکه اجتماعی ،دانش وتجربه پیشین ،ویزگیهای شخصیتی
- Abstract
- One of the most important questions raised in the public health industry of Iran is why some people can recognize business opportunities, while others do not have this ability. Therefore, this research aims to explore individual factors influencing the recognition of entrepreneurship opportunities in the field of public health in Iran. A mixed method approach was adopted to achieve this purpose. In the qualitative study, the initial conceptual model and research propositions were designed and developed through conducting 20 explorative interviews in a systematic way with the entrepreneurs selected and rewarded by Iran Ministry of Cooperative, Labor, and Social Affairs and Medical Sciences University in Mashhad. In the quantitative study, based on the data from the qualitative study and insights from the literature review a questionnaire instrument was designed, and data about research variables were collected from 102 entrepreneurs operating in the field of public health in Mashhad. Eventually data have been estimated through structural equations for testing the study`s hypothesis and determining the cause relation between independent variables, function and presenting the conceptual framework by using PLS. Moreover, Friedman Test, has been used to rank the variables. The result showed prior knowledge and experience affects access to information and entrepreneurial alertness, social network, personal characteristics and cognitive abilities. Furthermore cognitive abilities also affect opportunity recognition . This research can contribute to promoting entrepreneurship in the field of public health through recognizing individual factors effective on opportunity reorganization, and training and promoting them. Key words: opportunity recognition, entrepreneurial alertness, cognitive abilities, social network, prior knowledge and experience, and personality traits.