تبیین نقش رهبری کارآفرینانه در عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در زمینهی فناوری نانو در تهران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-کسب و کار جدید
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 302;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54449
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- نسیم لطفی عمران
- استاد راهنما
- کامبیز طالبی
- چکیده
- پژوهش حاضر با هدف تبیین نقش رهبری کارآفرینانه در عملکرد کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در زمینه ی فناوری نانو انجام گردید. نمونه آماری این پژوهش46 نفر ازمدیر/ موسسان کسب و کارهای کوچک و متوسط فعال در زمینه نانوفناوری در تهران است. نقش رهبری کارآفرینانه بر دو جنبه عملکرد (مالی و غیر مالی) از روش تحقیق توصیفی– همبستگی مورد سنجش قرار گرفت. به منظور جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه ای از بین متغیر های استخراج شده طراحی شد و از طریق سنجش پایایی(آلفا کرونباخ) با ضریب آلفا (928/.) و روایی( محتوا، همگرا و واگرا) تایید گردید. فرضیات تحقیق نیز بر اساس روش های آماری همبستگی و تحلیل عاملی تاییدی و مدل سازی معادلات ساختار یافته PLS تایید شد. یافته های تحقیق نشان می دهد رهبری کارآفرینانه بر عملکرد کسب و کار های نانو تاثیر مثبت و قوی دارد. این تاثیر از طریق چهار عامل شامل ایجاد چشم اندازی روشن، برنامه ریزی استراتژیک، نوآوری و نفوذ در کارکنان می باشد. نوآوری بر عملکرد کسب وکار به صورت مثبت و با شدت و قوت خوب (458/0) موثر است که این امر می تواند برای کسب و کارهای فعال در زمینه نانو فناوری پیشنهادی در جهت تقویت خلاقیت و نوآوری باشد. عوامل بعدی به ترتیب برنامه ریزی استراتژیک (283/0)، ایجاد چشم اندازی روشن (265/.) و نفوذ در کارکنان (12/.) عملکرد کسب وکارهای کوچک و متوسط نانویی را به طور مثبت تحت تاثیر قرار می دهند.
- Abstract
- Nano technology has caused many innovations in recent decades and has become a priority in many countries. Nano businesses are very important in terms of improving the growth and also improving the business's capability to exploit the opportunities and creating value. Because of the entrepreneurial attributes of these businesses and also the quick changes in nano area, entrepreneurial leadership is necessary for these businesses. This research is aimed to verify the role of entrepreneurial leadership in the performance of nano-SMEs. The sample includes 46 managers/founders of nano-SMEs in Tehran. The role of entrepreneurial leadership in performance (financial and nonfinancial aspects) was analysed using descriptive-correlation research method. Based on the variables a questionaire was developed whose reliability was determined using Cronbach's alpha equal to 0.928 and the validity (content, convergent, divergent) was determined by expert's view. The hypotheses of the research were determined using correlation and factor analysis statistical methods and PLS. Research's findings show that entrepreneurial leadership has a positive and significant effect on the performance of nano-SMEs. This effect happens through creating a clear perspective, strategic planing, innovation and influencing the employees. Innovation affects the performance of the businesses positively and strongly (0.458), the other factors that affect the performance of nano-SMEs, are strategic planing (0.283), making a clear perspective (0.265), and influencing the employees respectively.