۱۳۸۹/۱۲/۲۱
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 195;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52326
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- لیلا مومنی
- استاد راهنما
- محمد خدایاری فرد
- چکیده
- هدف این تحقیق بررسی رابطه دینداری با موفقیت کارآفرینان ایرانی است. برای انجام این تحقیق از مدل سه بعدی سنجش دینداری ابداعی خدایاری فرد و همکاران با عنوان آماده سازی مقیاس دینداری و ارزیابی سطوح دینداری اقشار مخلتف جامعه ایران و نیز استانداردهای سنجش موفقیت کارآفرینان برتر ایرانی وزارت کار و امور اجتماعی استفاده شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی و در نظر گرفتن حجم نمونه 114 نفر، تحلیل همبستگی از طریق دو آزمون آماری پیرسون و اسپیرمن نشان داد که بین متغییرهای دینداری و موفقیت کارآفرینان ارتباط معناداری وجود ندارد، اما نمره دینداری کل و نیز نمره دینداری در هرکدام از ابعاد سه گانه (شناختی، عاطفی و رفتاری) کارآفرینان در حد بسیار بالایی قرار دارد و نشان دهنده همسویی نتایج بدست آمده با نتایج طرح پژوهشی سنجش دینداری خدایاری فرد و همکاران می باشد. مصاحبههای حضوری با 15 کارآفرین نیز نشان داد که علیرغم آگاهی کارآفرینان موفق نسبت به تأثیر فرهنگی و روانشناختی دینداری در تکوین شخصیت آنان، این مسأله را انگیزه آشکار خود برای آغاز فعالیت کارآفرینانه تلقی نمیکنند. واژگان کلیدی: کارآفرینی، دین، دینداری، موفقیت، کارآفرینان موفق
- Abstract
- The purpose of this study is to investigate the relationship between religiousity and Iranian entrepreneurs’ achievement. To this end, the multi-component religiousity scale proposed by Khodayarifard, et al. entitled Preparation of religiosity scale and measuring levels of religiosity among Iranian from throughout of Iran as well as standards for measuring Iranian top entrepreneurs’ achievement from the Ministry Of Labor And Social Affairs was utilized. In the present study, a descriptive method was applied. and Pearson-product moment as well as Spearman formulas were used to analyze the 114 data. The results revealed that there was not any significant relationship between religiousity and entrepreneurs’ achievement. However, the total score for religiousity as well as the score for each single component (beliefs, affection and behaviors) indicated high level of religiousity. The results were also in line with the results obtained by Khodayarifard, et al. in their research project on measuring levels of religiosity. Furthermore, the interviews from 15 entrepreneurs revealed that despite knowing the effect of cultural and psychological religiousity on personality perfection, successful entrepreneurs believed that religiousity was not the primary motive for starting their entrepreneurial endeavor. Key words: entrepreneurship, religion, religiousity, achievement, successful entrepreneurs