شناسایی و اولویت بندی موانع رشد کسب و کار های زنان کارآفرین ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی-بخش عمومی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 459;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60185
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- سارا ارزیده
- استاد راهنما
- نرگس ایمانی پور
- چکیده
- رشد بالای کارآفرینی زنان نسبت به مردان وتوسعه حوزه کاری آنان و نیز آسیبهای احتمالی زنان ناشی از جهانی شدن منجر به نیاز آنان به بقای کسب و کار و رشد آن می گردد. زنان صاحب کسب و کار ، در مقایسه با همتایان مرد خود، نگاه متفاوتی به مسائل دارند، بنابراین انجام کسب و کار آنها متفاوت از مردان است و به تبع آن یک منبع بالقوه واقعی از نوآوری از نظر سبک مدیریت، ساختار شرکت، خدمات ارائه شده به جامعه و استفاده از تکنولوژی می باشند. رشد کمتر کسب و کار زنان نسبت به مردان می تواند به دلیل مواجهه بیشتر آنان با مشکلات در رشد کسب و کار باشد. از نیمه دهه 1980 اغلب مطالعات در زمینه کارآفرینی زنان بر عوامل مؤثر در راه اندازی کسب و کار متمرکز بودند. رشد و عوامل مؤثر بر آن در ادبیات کارآفرینی زنان مطرح نبود. عدم شناخت رشد کسب و کارهای زنان در کشوری که تلاش و همکاری کلیه جمعیت کارآفرین آن شناسایی، درک و حمایت نشود، می تواند منجر به سرکوب رقابت جویی در کسب و کار گردد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی و اولویت بندی موانع رشد کسب و کارهای زنان در ایران می باشد. تحقیق حاضر از نقطه نظر روش پژوهش آمیخته(کیفی- کمی) و از نظر هدف کاربردی است. داده های مرحله کیفی به شیوه مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان جمع آوری گردید. خبرگانی که در این مطالعه مورد پرسش قرار گرفتند شامل خبرگان دانشگاهی، سیاستگذاری و خبرگان فعال در عرصه کسب و کارهای زنان در ایران می باشند که به صورت انفرادی و بدون اطلاع از نظر یکدیگر مورد مصاحبه قرار گرفتند. پس از انجام ده مصاحبه اشباع نظری حاصل گردید. با استخراج نتایج این مصاحبه ها موانعی علاوه بر موانع مذکور در مدل دیانا و مطالعات پیشین مقابل رشد کسب و کارهای زنان شناسایی گردید. در مرحله کمی، موانع شناسایی شده با تحلیل پرسشنامه های مبتنی بر روش AHP، که توسط جامعه زنان صاحب کسب وکارهای خدماتی رشد یافته تکمیل گردید، اولویت بندی شدند. بررسی و تحلیل یافته های بخش کمی با استفاده از فرایند تحلیل سلسله مراتبی و توسط نرم افزار Expert Choice انجام گرفت و طی آن موانع شناسایی شده اولویت بندی گردیدند. در این پژوهش موانع مرتبط با کسب و کار مهم ترین و پس از آن موانع محیطی و موانع فردی در اولویت های بعدی از موانع رشد کسب وکارهای زنان شناسایی گردیدند. در میان ریز موانع شناسایی شده، محدودیت منابع مالی مهمترین مانع در رشد کسب و کار زنان است. کلیدواژه ها: کارآفرینی، زنان صاحب کسب وکار، رشد کسب و کار، موانع، تحلیل سلسله مراتبی
- Abstract
- Women's entrepreneurship is on the rise all over the world but there is gender gap in business growth. In other hand, higher possible harms resulting from globalization enforce them try to survive and grow their businesses Women business owners, compared to men, often have different perception of business environment so they do business differently from men and this manner provides them real potential sources of innovation in terms of management style, company structure, services they provided to the community and the use of technology. Lower growth in women's businesses may be due to more difficulties they encounter in business growth. Since the mid 1980s most research on women’ entrepreneurship focused on factors influencing the start up ventures. Growth and factors affecting it were an absent in women-owned businesses literature. A lack of understanding of the growth of the women-owned business might ultimately inhibit competitiveness if a country does not understand, recognize and support contributions of all populations of entrepreneurs. The purpose of the current study is to identify and prioritize barriers of women owned businesses growth in Iran. This is a mixed method study. Qualitative data was gathered using semi-structured interviews with experts. They included academic and policy making persons in the field of women's business in Iran, as well as some Iranian women entrepreneurs. They were interviewed individually without interacting and not knowing each other’s judgments. After ten interviews we reached the theoretical saturation. This study shows different barriers to growth in Iranian context in addition to barriers cited in Diana Model and previous studies. The Barriers prioritized by analyze of AHP method based Questionnaires, that filled by Women owned Service-Businesses which their businesses passed growth phase. Quantitative Data analyzed by Analytical Hierarchy Process through Expert Choice software, so barriers were prioritized. Business related barriers were the most important growth barriers and environmental and individual were the next ones. In detail, the lack of financial resources is the most important barrier in women owned business growth. Keywords: entrepreneurship, women's business, business Growth, Barriers, AHP