شناسایی عوامل محیطی موثر بر گرایش به رشد زنان صاحب کسب و کار
- رشته تحصیلی
- مدیریت کارآفرینی- سازمانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 296;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 54394
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- سیما اولیایی رضایی
- استاد راهنما
- زهرا آراستی
- چکیده
- علیرغم اینکه تعداد کسب و کارهایی که توسط زنان راه-اندازی می¬شود قابل توجه است، اما بسیاری از این کسب و کارها در طول دوران حیات خویش مرحله رشد را تجربه نمی¬کنند و در ابعاد کوچک و ابتدایی خود باقی می¬مانند. بسیاری از محققین بر این عقیده¬اند که گرایش به رشد مالک کسب و کار اثر مثبت و مستقیمی در رشد کسب و کار دارد و تمایل مدیریت به رشد از جنبه¬های مهم رشد شرکت محسوب می¬گردد. بر خلاف اعتقادات عمومی تمام شرکت¬ها مشتاق به رشد نیستند و در اکثریت شرکت¬های کوچک و متوسط، مدیر از گرایش به رشد پایینی برخوردار است. در حقیقت تمایل رشد نیز می¬تواند به صورت یک انتخاب توسط کارآفرین در نظر گرفته شود. این تحقیق نخستین پژوهش نظام¬مند در خصوص عوامل محیطی موثر بر گرایش به رشد در زنان صاحب کسب وکار در ایران است. در این تحقیق، به منظور شناسایی فاکتورهای مذکور پس از بررسی دقیق و موشکافانه مبانی نظری، چارچوب ابتدایی تحقیق طراحی و با توجه به نتایج تحلیل محتوای مصاحبه نیمه-ساختاریافته با زنان کارآفرین صاحب کسب و کار در شهر تهران مورد بازنگری و اصلاح قرار گرفت. پس از آن مفاهیم شناسایی شده در قالب پرسشنامه به 80 نفر از زنان مالک کسب و کار ارایه گردید، که تعداد 55 پرسشنامه تکمیل و عودت گردید. براساس نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده¬های کمی مجموعه عوامل شرایط بازار محصول، شرایط بازار نیروی کار، عوامل کلان اقتصادی و دسترسی به منابع مالی، اثرات شبکه اجتماعی، تضاد فعالیت¬های کار-خانواده، ارزش¬ها و هنجارهای فرهنگی، قوانین و مقررات بانکی و قوانین مالیاتی در سه گروه اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و قانونی درتمایل به رشد در زنان موثر بوده است. کلیدواژه¬ها: کارآفرینی، گرایش به رشد، زنان صاحب کسب و کار، عوامل محیطی
- Abstract
- Despite the impressive growth in the number of firms run by women entrepreneurs, most of these businesses continue to remain small. Women-owned firms have not grown as fast as those of their male counterparts. An increasing number of scholars believe that growth orientation of firm management has a direct, positive and statistically significant effect on firm growth. On the contrary, to popular beliefs, not all firms are willing to grow or orientation of management in these firms is not high. In fact, the decision to grow the business is a choice made by the entrepreneur. This paper is the first study on factors influencing women-owned business growth orientation which attempts to identify environmental factors that influence women entrepreneurs’ growth orientation in Iran. The paper adopts qualitative methods based on semi-structured interviews on a sample of Iranian women owned businesses. After analyzing the interviews, factors influencing growth orientation of women-owned businesses like conditions on product market and labor market, access to financial facilities as a set of economic factors, effects of social networks, cultural norms and values, conflicting work – family activities as a set of socio-cultural, banking regulations, tax laws were identified in three categories of economical, socio-cultural and legal factors. Keywords: Entrepreneurship, Growth orientation, Women-owned business, Environmental factors .