عنوان پایاننامه
بررسی سویه معنوی در سینمای آندری تارکوفسکی با تاکید بر فیلم های سولاریس ، آینه ، استاکر وایثار
- رشته تحصیلی
- سینما
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس هنرهای زیبا شماره ثبت: 8222;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44937
- تاریخ دفاع
- ۱۱ آذر ۱۳۸۸
- دانشجو
- داوود عبدالملکی
- استاد راهنما
- محمدباقر قهرمانی
- چکیده
- این پژوهش به بررسی سویه معنوی در آثار سینماییِ آندری تارکوفسکی (1986-1932) پرداخته است. فیلم¬های وی به گونه"سینمای شاعرانه" تعلق دارند و این مهم یعنی سویه معنوی، از جمله در فرم و بافت تصویری، فضای به شدت بصری، در نوع روایت پردازی غیر معمول، ذهنی، شعرگونه و همچنین محتوای¬شان نمود یافته¬ است. علاوه بر این،¬ تارکوفسکی از جنبه¬هایی دیگری چون؛"رویکردهای اخلاقی"، "اندیشه¬های معنوی- انسانی"، تأثیر و بازتاب آن در خلق آثار" سینمایی- خود نگارانه" و هم توان "خود بازتابندگی" فیلم¬هایش در ارجاع آگاهانه به سینما و فاش کردن حضور مدیوم در جریان تجربه دیداری، شنیداری¬شان و همچنین تأثیر شرایط تاریخی، اجتماعی و سیاسی پیرامون و مؤثر بر کار هنرمند، سینماگر در خور توجهی¬ است. به همین منظور، در دو فصل نخست ضمن شرح مختصری بر زندگی شخصی و هنری تارکوفسکی از زمان تولد تا لحظه مرگ، به بررسی کامل¬تر چهار اثر از هفت اثر بلند سینمایی وی یعنی، "سولاریس"(1972)، "آینه"(1974)، "استاکر"(1979)، "ایثار"(1986) پرداخته می¬شود. ضمن این بررسی به پرسش¬¬های نظیر این پاسخ داده می¬شود که: ریشه¬ها، نحوه و روند شکل¬گیری چنین رویکردهایی در کجا و چگونه بوده است و یا اینکه تارکوفسکی بر اساس چه نوع نگرش یا معیار فکری و زیبایی¬شناسانه-ای به خلق آثارش می¬ پردازد؟ در فصل سه که به بررسی ویژگی¬های مهم و چشمگیر سینمای تارکوفسکی می¬ پردازد، بطور خاص "معنا و سویه¬¬های مختلف معنوی" در همه آثار هنری تارکوفسکی مورد توجه قرار می¬گیرد. فصل چهارم نیز درآمدی بر آنچه در فصل¬های قبل شرح آن رفت را شامل می¬شود و نتایج این پژوهش را ارائه می¬دهد. در نهایت سعی شده تا سویه¬های مختلف معنوی در اندیشه و آثار تارکوفسکی که به طور دقیقی بازتاب دهنده همان اندیشه¬هاست و همچنین نقش و جایگاه آن در منزلگاه هنر و نیز منابع الهام و سرچشمه¬های چنین رویکردی در وی، کشف و شناسانده شده و در اختیار علاقه¬¬مندان از هر گروه قرار گیرد، به آن امید که به سئوال¬هایی چند در این خصوص پاسخی داده شده باشد و زمینه¬ای برای پژوهش¬¬های آتی فراهم گردد. کلید واژه¬ها: "آندری تارکوفسکی"، "سولاریس"، "آینه"، "استاکر"، "ایثار"
- Abstract
- This study investigates the spiritual approach in Tarkovsky’s (1932-1968) works. His works are of “Poetic Cinema” type, and this spiritual approach is illustrated in visual form, visual atmosphere specific to cinema, in poetic, imaginative, unusual, and dramatic narration, and also in content. Tarkovsky is also a prominent artist in other aspects such as “ethical approach”, “spiritual-humanistic approach”, and its reflections in creating “autobiographic cinema”, the “Self-reflexivity” of his films in consciously referring to cinema and divulging the presence of Medium in visual and auditory experience, and also the effect of historical, social, and political conditions on the work of the artist. As a result, in the first two chapters, we have a brief look at his personal and artistic life from cradle to the grave. Then, four of his long cinema works as following “Solaris(1972)”, “The Mirror(1974)”, “Stalker(1979), “Sacrifice(1986)” are investigated in depth. Meanwhile, an attempt was made to answer questions such as “what are the roots of these approaches?” and “how and based on what approach, what intellectual and aesthetic criterion does Tarkovsky creates his works? In the Third Section which investigates the important and phenomenal characteristics of his cinema, spirituality and different spiritual approaches are taken into consideration specifically in all his artistic works. The Fourth Section is an overview of what was mentioned in the previous chapters and will give the result of this study. In the end an attempt is also made to clarify the spiritual approaches of his works reflecting his thoughts, and also the situation of them in arts and the sources of those inspirations in these approaches in a way to be available to all interested people. I hope these questions are answered and prepare the grounds for further research.