عنوان پایان‌نامه

شناسایی نقش سرمایه اجتماعی بر تشخیص فرصت کارآفرینان (مطالعه موردی: شرکتهای صنایع پوشاک (نساجی) تهران



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "شناسایی نقش سرمایه اجتماعی بر تشخیص فرصت کارآفرینان (مطالعه موردی: شرکتهای صنایع پوشاک (نساجی) تهران" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه دانشکده کارآفرینی شماره ثبت: 235;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53612
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    کامبیز طالبی

    در عصر حاضر، افزایش جمعیت، ورشکستگی کسب و کارهای کوچک و متوسط، بحران‌های شدید اقتصادی، سرعت تغییرات در بازارها و ارتقاء سطح انتظارات مشتریان، همگی مواردی هستند که ادامه حیات و موفقیت در تمام عرصه های زندگی را با رقابت‌های مستمر مواجهه نموده است. کارآفرینی یکی از استراتژی‌های برون رفت از این معضل بزرگ است. شروع هر فعالیت کارآفرینانه ای مستلزم شناسایی و تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه است، در این راستا روابطی که کارآفرین در شبکه اجتماعی خود دارد و سرمایه های اجتماعی که از طریق برقراری این ارتباطات کسب می‌شود می‌تواند در تشخیص فرصت‌های کارآفرینانه تأثیر گذار باشد، با توجه به این عوامل و مشکلاتی که امروزه گریبان گیر صنعت پوشاک ایران است، این تحقیق بر آن است تا به این سؤال اساسی در صنعت پوشاک پاسخ دهد که نقش سرمایه های اجتماعی بر تشخیص فرصت کارآفرینان چیست؟ برای پاسخگویی به سئوال مزبور از روش تحقیق آمیخته استفاده ‌گردیده است. در بخش کیفی داده های حاصل از مصاحبه از اساتید کارآفرینی و کارآفرینان صنعت پوشاک از طریق کد گذاری باز و محوری مصاحبه‌ها تحلیل شده است و در بخش کمی داده های حاصل از (75n=) پرسشنامه از کارآفرینان و دست‌اندرکاران صنعت پوشاک (با آلفای کرونباخ 83 درصد) از طریق تحلیل همبستگی و رگرسیون، تحلیل شده است. نتایج نشان می‌دهد که سرمایه اجتماعی ساختاری و ارتباطی بر تشخیص فرصت کارآفرینان نقش دارند و نقش سرمایه اجتماعی ارتباطی بیشتر است، شکل و ترکیب شبکه بر تشخیص فرصت کارآفرینان نقش داد، اعتماد بر تشخیص فرصت کارآفرینان نقش دارد، الزامات و انتظارات بر تشخیص فرصت کارآفرینان نقش دارد و نقش اعتماد بیشتر از الزامات و انتظارات می‌باشد. واژگان کلیدی: سرمایه اجتماعی، فرصت، تشخیص فرصت کارآفرینی، صنعت پوشاک
    Abstract
    In our time, population increase, the bankruptcy of small and medium businesses, the severe economic crises, rapid changes in markets, and promotion of customers’ expectations are cases that have made the survival and success in all area of life encountered with constant competitions. Entrepreneurship is one strategy to get rid of this big problem. The start of any entrepreneurial activity involves the recognition of entrepreneurial opportunities. In this case, the ties that entrepreneur establishes in his / her social network, as well as social capital which is obtained through these ties, can be effective in recognizing the entrepreneurial opportunities. According to these factors and problems that nowadays Iran clothing industry encountered with, the goal of this research is answering the basic question in clothing industry; what is the role of social capital on entrepreneurs opportunity recognition? In order to answer this question, the research method used is mixed. In qualitative research, data obtained from interviewing with mentors of entrepreneurship and entrepreneurs of clothing industry have been analyzed through open and axial coding of interviews, and in quantitative research, data obtained from questionnaires (n=75) which are completed by entrepreneurs and professionals of clothing industry (with Cronbach’s alpha 83%) have been analyzed through correlation and regression, and these are the results: structural and relational social capital influences on entrepreneurs opportunity recognition, and relational social capital is more effective; form and combination of network influences on the entrepreneurs opportunity recognition; trust functions the entrepreneurs opportunity recognition; requirements and expectations influence the entrepreneurs opportunity recognition, and trust is more effective than these two. Key words: social capital, opportunity, entrepreneur opportunity recognition, clothing industry.