عنوان پایان‌نامه

بررسی میزان استفاده از رو شهای یاد دهی - یادگیری فعال از نظر مدرسان و کارکنان شرکت کننده در دوره های آموزشی شرکت ذوب آهن اصفهان و ارائه راهکارهایی مناسب




    رشته تحصیلی
    آموزش بزرگسالان
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53300
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    مهین مقصودی
    استاد راهنما
    کمال درانی

    چکیده تحقیق: پژوهش حاضر به منظور بررسی میزان استفاده از روش های یاددهی-یادگیری فعال در دوره های آموزشی ضمن خدمت شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان وشناسایی و معرفی روش های بهینه انجام شد.در این پژوهش مؤلفه های عمده شامل سه مؤلفه: ویژگی های فردی مدرسان، صلاحیت حرفه ای مدرسان و تجهیزات و امکانات آموزشی است. روش انجام تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی است. حجم جامعه آماری برای اساتید 500 نفر و برای کارکنان 15600 نفر بوده است و حجم نمونه برای اساتید 65 نفر و برای کارکنان 610 نفر به دست آمد. پرسشنامه محقق ساخته با 17سؤال پنج گزینه ای با مقیاس لیکرت و یک سؤال باز پاسخ فراهم شد. روایی پرسشنامه با اقتباس از منابع علمی معتبر و پایایی آن نیز از طریق مطالعه مقدماتی و به و سیله 50 نفر نمونه انتخابی از جامعه اصلی، بررسی شد که با به کارگیری ضریب الفای کرونباخ برای اساتید 90/0 و برای کارکنان89/ به دست آمد . تجزیه و تحلیل حاصل از این پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در بخش آمار توصیفی مشخصه های آماری مانند فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار و در بخش آمار استنباطی آزمون های t تک متغیره استفاده شد. نتایج بدست آمده نشان دادند که از نظر اساتید و کارکنان ، ویژگی های حرفه ای اساتید در سطح مطلوبی قرار دارند. نتایج بدست آمده در مورد شرایط و امکانات موجود نیز حاکی از آنست که امکانات لازم برای داشتن تدریس فعال در اختیار مدرسان قرار داده نشده است. بین نظرات اساتید بر حسب نوع دوره، سن، سنوات تدریس و رشته تحصیلی تفاوت معنادار وجود ندارد ولی به لحاظ مدرک تحصیلی تفاوت معنی داری وجود دارد و بین نظرات کارکنان بر حسب سن، سنوات خدمت و مدرک تحصیلی تفاوت معنی دار وجود دارد. با توجه به نتایج توصیه می شود برای بهبود کیفیت تدریس، و بکارگیری روش های فعال، اساتید علاوه بر رشد ویژگی های حرفه ای خود، از وسایل کمک آموزشی نیز بیشترین استفاده را ببرند. ضمن آنکه برگزاری کارگاه های نوین و استاندارد شیوه های تدریس فعال و اثربخش برای اساتید به طور مستمر توصیه می گردد. کلید واژه ها: تدریس، یادگیری، روش تدریس، روش های یاددهی-یادگیری فعال، بزرگسالان، ذوب آهن اصفهان
    Abstract
    Abstract The preset work is a survey of application of active teaching-learning methods for in-service education plans in Isfahan Stell Co. and also identification and introduction to optimized methods. Main elements in this study are personal features of the teachers, professional competency of the teachers, equipments, and education facilities. The study was conducted as descriptive survey study. Statistic society was comprised of 500 teachers and 15600 students. Moreover, 65 teachers and 610 students formed the sample society. A questionnaire including 17 (5-alternative) questions using Lichart’s scale and one feedback question was designed. Validity of the questions was ascertained based on scientific references and reliability was assured through a primary study over 50 participants from the society. Cronbach’s alpha for teachers and students was obtained 90% and 89% respectively. Data analysis in descriptive and deductive statistic levels was performed. For the former, statistic indices such as frequency, percentage, average, standard deviation and for the latter single-variable t test were applied. The results showed that required training facilities for active training are not met. There was no significant difference between the teachers regarding the course, age, experience, and field. However, significant difference was found regard academic certificate and the same was true for employees’ viewpoint based on age, experience, and degree. It is recommended, based on the results, to apply educational aids, active training methods along with improving professional skill of the teachers. In addition, holding modern and standard workshop for active training is useful for teacher. Keywords: training, learning, teaching method, learning methods, active learning, adults, Isfahan Steel Company