عنوان پایان‌نامه

ارزیابی مدلهای داده موجود برای اشیا ئ متحرک در پایکاه های داده



    دانشجو در تاریخ ۰۸ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی مدلهای داده موجود برای اشیا ئ متحرک در پایکاه های داده" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2077;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51854
    تاریخ دفاع
    ۰۸ اسفند ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    فرشاد حکیم پور

    با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و ورود ابزارها و دستگاه های قابل حمل تجهیز شده به GPS به دست مردم عادی، افق های جدیدی از سرویس ها و امکانات وابسته به مکان و زمان نمایان گشته است. در این بین، ذخیره، مدیریت و بازیابی بهینه حجم زیادی از داده ها مکانی-زمانی به یک مسئله ی جدی و قابل تامل تبدیل گردیده است، تا جایی که بحث پایگاه های داده اشیاء متحرک مطرح گردید. در این تحقیق به ارزیابی پایگاه های داده اشیاء متحرک با رویکرد تاریخچه ی حرکت، پرداخته شده است. موضوع مورد بحث با سرعت بسیار بالایی در حال پیشرفت و تغییر می باشد و سعی شده که آخرین مطالب و مقالات تدوین شده در این رابطه مورد مطالعه و ارجاع قرار گیرند. از معیار BerlinMOD، به عنوان ابزاری مناسب برای ارزیابی پایگاه های داده استفاده شده است. کلیه پرس و جوهای معیار BerlinMOD در سیستم طراحی شده برای ارزیابی، بازنویسی شده اند. عوامل موثر در عملکرد هر پرس وجو به طور جداگانه بحث شده است. همچنین برای نمایش توانایی های سیستم پیاده شده، شبکه ی راه های کل شهر تهران به همراه داده های اشیاء متحرک 106 وسیله ی نقلیه که در 28 روز مشاهده شده اند، در بستر معیار قرار گرفته و با سیستم های مشابه مقایسه شده است. با توجه به ارزیابی های انجام شده ، از جمله عوامل اصلی در عملکرد پرس وجوها می توان به روش شاخص گذاری، سیستم نوع داده، ساختار داده، انتخاب الگوریتم مناسب و کدنویسی استاندارد اشاره نمود. نهایتا با بررسی دقیق معیار مورد استفاده و مقایسه آن با معیارهای استاندارد، نقطه ضعف های آن شناسایی شده، و راه حل هایی برای حل این مشکلات فراهم آمده است.
    Abstract
    By everyday advances in technology and the entrance of new tools and devices equipped with GPS into the hands of ordinary people, a new horizon of services and utilities have emerged. Among all these, efficient storage, management and retrieval of these spatio-temporal data have transformed into a serious and plausible issue, until when the topic of moving object databases have been discussed. This research is dedicated to the evaluation of moving object databases, using history management approach, with the help of benchmarks. The issue at the hand is changing and evolving at a high rate and it’s being tried to study and reference the latest written papers and literatures relating the topic. Benchmarks have been used as conventional tools to evaluate databases. All the queries of the BerlinMOD benchmark have been rewritten for evaluation in the designed system. Effective parameters on the performance of each query have been discussed separately. Also, to present the power of the implemented system, the route network of the Tehran, plus moving object data for 106 vehicles, which have been observed for 28 days, have been benchmarked and compared to other systems. Regarding the evaluations done in the experiments, main reasons on the performance of operators in the database were identified, including indexing, type system, data structure, selection of proper algorithms and correct implementation using coding standards. By careful examination of the benchmark being used and its comparison with standard benchmarks, BerlinMOD benhcmark’s deficits have been recognized and viable solutions have been offered.