عنوان پایان‌نامه

کاربرد نور روز به عنوان مهمترین شاخص آسایش بصری در مدارس از نظر کاربران



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "کاربرد نور روز به عنوان مهمترین شاخص آسایش بصری در مدارس از نظر کاربران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    انرژی معماری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56473;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 56473
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰

    چکیده نور روز با تاثیر بر سلامت انسان و ایجاد ارتباط با محیط طبیعی، منجر به آسایش و افزایش بازدهی کاربران می شود. هم چنین با کاهش مصرف انرژی الکتریکی علاوه بر بهبود هزینه های دوره اشغال، هزینه های اجرا نیز با کاهش تجهیزات مکانیکی برای غلبه بر گرمای بی مصرف تولیدی نور مصنوعی کمتر می شود. طراحی نور روز باید به نیازهای ادراکی وبصری انسان پاسخ دهد. از آن جا که آسایش بصری دارای ابعاد گوناگونی است، تامین مقدار نور مورد نیاز کافی نبوده و توجه به کیفیت آن ضروری است، تا با بهره گیری از اثرات مثبت نور روز از اثرات منفی آن اجتناب شود.در طراحی نور روز در ساختمان، به عنوان یک منبع نور پویا و متغیر، توجه به کلیه نیازهای کاربران هنوز به صورت یک چالش باقی مانده است. مطالعه پیش رو، براساس روش ارزیابی پس از تصرف (POE) شامل مشاهدات عینی و گزارشات ذهنی کاربران است. به این منظور برای بررسی تاثیرات استفاده از نور روز، اندازه گیری و مشاهدات در هفت کلاس از سه مدرسه دولتی در شهر رشت انجام گرفت. مشاهدات شامل ارزیابی هندسی کلاس ها، بازشوها، سایبان ها واندازه گیری میزان نور روز در سطح میز دانش آموزان و میزان شفافیت پرده است. مشاهدات ذهنی نتیجه یک پرسشنامه ساده وکوتاه است. مطالعه نشان می دهد که میزان نور روز در بیشتر کلاس ها قابل قبول بوده ولی توزیع آن یکنواخت نیست. هم چنین میزان رضایتمندی دانش آموزان در مورد مقدار نور روز بالاست ولی خیرگی و انعکاس های پوششی از سطوح در خواندن ونوشتن آن ها مزاحمت ایجاد می کند. با تشخیص اثرات منفی نور روز در کلاس ها، توجه به بهره گیری درست از نور روز و سازماندهی خلاقانه بازشوها در روند طراحی شایان توجه است. در بخش نهایی یک دبیرستان 16 کلاسه در شهر رشت با رویکرد بهره گیری از نور روز طراحی شده است. واژه های کلیدی: نور روز، ارزیابی پس ازتصرف، کیفیت نور روز، آسایش بصری، کلاس
    Abstract
    Abstract In addition to daylight effect on human health, comfort, efficiency and satisfaction, it has great impact onenergy consumption and carbon emission.In order to the reduction of electrical lighting and related cooling energy use, annual operating cost and also mechanical system firs cost can be reduced. Daylighting design should be responsive to visual and perceptive requirements. Quantity and quality of daylight are both equally important in visual comfort in order to avoid the side effects of penetrating sunlight in space. The daylight dynamicity and interaction between light, form and people makes daylighting design quite a challenge for designers. This research is based on Post Occupancy Evaluation (POE) including objective observation and subjective reporting by the occupants. In order to estimate the effects of daylighting strategies, a series of measurements and observation were carried out in seven classrooms in three different public schools in Rasht. The objective observation contains geometric assessment of room, fenestrations and shading devices, measurement of daylight level and transparency of the curtains. The subjective reporting derived from a short questionnaire. The study shows that daylight level was acceptable in the most of the classes but it wasn’t distributed evenly. Students were highly satisfied with the illumination level but unsatisfied with disturbing glare and veiling reflection from surfaces. Identifying the side effects of daylight penetration helps to improve innovative fenestration arrangements and shading devices in design process through avoiding the side effects. Keywords: Daylight, post occupancy evaluation, daylight quality, visual comfort, classroom