عنوان پایان‌نامه

بررسی ساختار های نظام آموزشی بعد از انقلاب اسلامی



    دانشجو در تاریخ ۱۴ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی ساختار های نظام آموزشی بعد از انقلاب اسلامی" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    جامعه شناسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53284;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4372
    تاریخ دفاع
    ۱۴ اسفند ۱۳۹۰
    دانشجو
    محسن غلامی
    استاد راهنما
    سیدضیاء هاشمی

    رساله‌ی پیش رو با عنوان «بررسی انتقادی ساختارهای آموزشی ایران» به ارزیابی ساختارهای آموزشی ایران براساس مصوبات آموزش و پرورش می‌پردازد. در همین راستا با مراجعه به نظریه‌پردازان انتقادی که به انتقاد از ساختارهای موجود در آموزش و پرورش می‌پردازند سعی در استخراج مقولات مورد نظر برای بررسی ساختارهای آموزش و پرورش شده است. سپس با تحلیل محتوای مصوبات آموزش و پرورش براساس مقولات استخراج شده، به شرح این موضوع می‌پردازیم که ساختارهای موجود تا چه اندازه مطابق با ساختارهای مورد انتقاد این دسته از نظریه‌پردازان می‌باشد. جامعه آماری تحقیق مصوبات تجدید نظر شده شورای عالی آموزش و پرورش در رابطه با مدارس می‌باشد. در تحقیق حاضر آموزش و پرورش به حوزه‌های اهداف آموزش، ساختارهای موجود، نحوه اداره کردن، نحوه آموزش، نحوه ارزشیابی و مدرک‌دهی تقسیم شده، و نظر مصوبات در رابطه با هر حوزه براساس مقولات استخراج شده بررسی شده است. در راستای تحلیل محتوای مصوبات، حوزه‌ها به دو بخش اهداف و سایر حوزه‌ها تقسیم شده‌اند، زیرا واحد تحلیل برای اهداف ماده‌های مصوبات بوده است در حالی که واحد تحلیل برای بررسی سایر حوزه‌ها خود مصوبات بوده‌اند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که ساختارهای آموزشی ایران نه تنها در بخش‌های کلان آموزشی بلکه در ساختارهای جزئی‌تر آموزشی مانند نحوه ارزشیابی و مدرک‌دهی هم تا حدود زیادی مطابق با انتقادهای نظریه‌پردازان انتقادی می‌باشد. در حوزه اهداف آموزشی گرچه اهداف مدنظر نظریه‌پردازان انتقادی موجود می‌باشند، اما اهداف مورد انتقاد آنها به طور کامل وجود دارند، و سهم اهداف مورد انتقاد به مراتب بیشتر از سهم اهداف مورد تایید می‌باشد. در رابطه با سایر حوزه‌ها هم به استثناء نحوه آموزش که تا حدودی مطابق با شیوه‌های مورد تایید آنها می‌باشد، سایر حوزه‌ها به طور کامل مطابق با انتقادهای آنها می‌باشد. به طور کلی می‌توان ادعا کرد که حوزه‌های آموزشی ایران تا حدود زیادی مطابق با انتقادهای وارده به ساختارهای آموزشی می‌باشد. در فصل پایانی سعی در شرح مشکلات ایجاد شده توسط اینگونه ساختارها و ارائه پیشنهادهایی برای جایگزینی ساختارها شده است. کلید واژه‌ها: آموزش و پرورش، ساختارهای آموزش و پرورش، مصوبات آموزش و پرورش، نظریه‌پردازان انتقادی آموزش و پرورش، نظریه‌پردازان کارکردگرایی آموزش و پرورش