عنوان پایاننامه
طراحی منظر میدان بهارستان تهران و محدوده اطراف آن با تاکید بر ملاحظات منظرین تاریخ معماریف باغسازی و فضاهای باز شهری ایران از آغاز تا کنون
- رشته تحصیلی
- معماری منظر
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52014
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- نرگس آقابزرگ
- استاد راهنما
- حشمت اله متدین
- چکیده
- میدانهای تاریخی در ایران، دارای نظمی هستند که نشانهی قدرت و شکوهِ آنهاست. بیشتر میدانهای مهم شهری ابتدا در خارج از شهر قرار داشتند که با گسترش شهر در محل اتّصال شهر قدیمی به شهر جدید و رفته رفته با رشد بیشتر شهر، در داخل شهر و سپس ساختار اصلی شهر قرار میگرفتند. میدان بهارستان از میدانهای قدیمی تهران است که ابتدا در خارج از شهر بوده و سپس وارد شهر و ساختار اصلی شهر شده، ولی هرگز مورد تجدید بنا قرار نگرفته است. میدان بهارستان به دلیل اهمّیتش در شکلگیری خاطرات ملّی، مجاورتش با بنای تاریخی و ملّی مجلس قدیم و قرارگیریاش در هستهی مرکزی پایتخت، یک میدان تاریخی- ملّی محسوب میشود. این میدان در برههای از زمان، محل تفرّج مردم پایتخت بوده است؛ امّا اکنون به جهت بار ترافیکی بالای منطقه، کارکرد قبلی خود را از دست داده است. در طرح پیشنهادی، سعی شده است، منظر میدان بهارستان، به عنوان منظر یک میدان ایرانی، در پیوند با خاطرات جمعی جامعه دربارهی میدانهای ایرانی منظور شود. با توجّه به تاریخی- ملّی بودن میدان و بر اساس طرح تفصیلی تهران، میدان بهارستان پیاده شده است که رفت و آمد خودروها به این میدان از طریق زیرگذر پیشبینی و به دنبال آن خیابانهای بهارستان و جمهوری نیز زیرگذر شدهاند. میدان بهارستان مانند بسیاری از بخشهای هستهی مرکزی پایتخت، دارای تمرکزهای اداری و تجاری است، که موجب کمرنگ شدن وجه فرهنگی- ملّی آن شده است. ساختمان وزارت ارشاد که در جنوب باغ نگارستان سابق و در مجاور مدرسهی کمالالملک سابق (موزهی کمالالملک فعلی) قرار گرفته، دارای کارکردی اداری- فرهنگی است که میتواند با میدان بهارستان، تعاملی فرهنگی و مردمی- دولتی داشته باشد. بنابراین در طرح پیشنهادی، بلوک شمالی میدان با حفظ بناهای تاریخی و فضاهای سبز تاریخی موجود، به عنوان میدان- باغ فرهنگی نگارستان طرّاحی شده است. در طرّاحی میدان بهارستان و همچنین باغ- میدان نگارستان، سعی شده که ویژگیهای میدانهای ایرانی، به ویژه نظم و شکوه موجود در آنها و نیز اتّفاقات تاریخی میدان بهارستان در ذهن مخاطب تداعی شود.
- Abstract
- Historical squares in Iran have such regularity that present their splendour and power. Most important urban squares in iran were out of the city and with developing the city, were settled at the joint of the old city and the new (royal) city. With further growth of the city, squares were gradually settled in the city and then in the main structure of the city. Baharestan square is one of the historical squares of Tehran which was out of the city and then was settled in the city and in the main structure of the city but it has never been repaired or rebuilt. Because of the Baharestan square's importance in the association of the national memories, the vicinity of the historical and national building of the Parliament and its location in the central core of the capital, it is considered as a national-historical square. Although it was one of the entertainment places for people of the capital in a period of time, nowadays because of the high traffic bar of the Baharestan area, it has missed its previous function. In the suggestive design, it is tried to associate landscape of the square of Bahrestan, as landscape of an iranian square, with social memories about iranian squares. Considering the square as a historical-national square and according to the detailed design of Tehran, the square is implemented and hence, Baharestan and Jomhouri streets are underpassed as well to solve the traffic. Baharestan square as many part of the central core of Tehran have administrative and commercial concentration and therefore, its national-cultural aspects are inattended. The building of Ministry of culture and islamic guidance which is in the south of the old Negarestan garden and next to the old Kamal-ol-molk school (Kamal-ol-molk museum) has administrative-cultural function which can have cultural and public-govermental interaction with Baharestan square. So in the suggestive design, the north block of the square is redesigned as the square-garden of Negarestan with protection