عنوان پایان‌نامه

بررسی دیوارنگاری در خانه های قاجار تبریز



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی دیوارنگاری در خانه های قاجار تبریز" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    پژوهش هنر
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55869
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
    دانشجو
    مریم رحیمی
    استاد راهنما
    یعقوب آژند

    چکیده این نوشتار سعی دارد با مرور اجمالی تاریخ تبریز از اولین سند موجود تا اواخر دروه قاجار، نگاهی به تاریخ اجتماعی ایران در این زمان ،بررسی دیوارنگاری(نقاشی دیواری) در ایران، بررسی بافت و خانه های تاریخی تبریز و در انتها بررسی دیوارنگاری ها در خانه های قاجاری تبریز-بهنام، حریری، سلماسی، صلح جو، صرافلار-به عنوان نمونه های مطالعاتی، میزان و نوع تاثیرپذیری دیوارنگاره های قاجاری را از طبقه اجتماعی جهان بینی و نگاه فرهنگی صاحبان این خانه ها که سفارش دهندگان اصلی این آثار محسوب می بوده اند را تعیین نموده و میزان شباهت مضامین این خانه ها را با سایر خانه های قاجاری مطرح در ایران را مورد ارزیابی قرار دهد. امروزه در شهر تبریز چند صد خانه تاریخی وجود دارد که متعلق به دوران قاجار است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که باتوجه به نقش، تنوع و ویژگی‌های خاص، مطالعات کاملی درباره آنها انجام نگرفته است، اما این نمونه‌های باارزش برجای مانده، به واسطه تغییر شیوه زندگی، تعدد مالکین، مهاجرت و به طور کلی از دست دادن جذابیت برای زندگی امروز، در معرض نابودی کامل قرار دارند. بنابراین بررسی این خانه‌ها ضروری به نظر می‌رسد. خانه‌های قاجاری تبریز دارای تزیینات دیوارنگاری، از جمله نقاشی دیواری، گچبری، آجرکاری، آیینه کاری و دیگر تزیینات هستند. در این پژوهش به بررسی مقوله دیوارنگاری (نقاشی دیواری) در چند نمونه انتخابی از بین خانه‌های ثبت شده از جانب سازمان میراث فرهنگی، پرداخته شده است. نتایج حاصل از مطالعات نشان می‌دهد که دیوار نگاره‌های کشیده شده در خانه‌های قاجاری باتوجه به میل و خواست سفارش دهندگان این آثار کشیده می‌شدند و مهمترین عامل در انتخاب موضوع و مکان و محدوده‌ای که قرار بوده دیوارنگاره‌ها (نقاشی دیواری) در آن قرار بگیرد، به سلیقه و جهان‌بینی سفارش‌دهنده‌ آن بستگی داشته است. واژگان کلیدی: دیوارنگاری (نقاشی دیواری)، خانه‌های قاجاری،‌ تبریز.
    Abstract
    Abstract The study tries to review Tabriz history, from the first available document to the end of qajar period. It investigates social history of Iran at the period. It also analyses muralist , mural ( in Iran), formats and houses of Tabriz history and finally analyses muralist qajari houses of Tabriz , Behnam, Hariri, Salmasi, Solhju, Saraflar, as samples. It determined amount and kinds of influence of social classes, world view and cultural point of views of the landlords, who specially ordered these ones, on muralist of qajar houses. It also compares similarities of the concept of the houses with other qajar houses which are eminent if Iran . Today, there are hundreds of monumental houses in Tabriz which belong to qajar period. Studies have shown that no complete research has been conducted on the format, variability and special features of the houses. But these valuable samples are going to be destroyed due to the changes in life style, the multiplicity of landlords and generally losing attraction for modern life. So, analyzing these houses seems to be necessary. qajari houses of Tabriz have decorations of mural including wallpapers, tore, decoration by mirrors, and other decorations. The study investigates moralist, wallpaper (some samples selected from registered houses by Miras Farhangi Institute. Results of the study show that moral of qajar houses were drove according to desires of the clients and the most important factor for choosing subject, place and corners of the moral and wallpapers depend on taste and world view of the clients. Key words:wallpainting,qajar houses،tabriz