ارزیابی اجتماعی طرح بهسازی و توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی شهرستان سنندج (محله های عباس آباد و فرجه)
- دانشجو
- احمد غنی
- استاد راهنما
- پویا علاء الدینی
- رشته تحصیلی
- برنامه ریزی رفاه اجتماعی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59245;کتابخانه دانشکده علوم اجتماعی شماره ثبت: رس 4604
- تاریخ دفاع
- ۰۹ اسفند ۱۳۹۰
- چکیده
- در این پژوهش تلاش شده است تا تمهیدات اجرایی طرح بهسازی شهری و اصلاحات بخش مسکن در شهر سنندج مورد ارزیابی قرار گیرد. این طرح توسط شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری زیر نظر وزارت راه و شهرسازی و با همکاری و معاضدت سازمان بانک جهانی در گام اول در 3 شهر زاهدان، کرمانشاه و بندرعباس و در گام دوم در تبریز و سنندج به صورت پایلوت اجرا شدهاست. این طرح در شهر سنندج از سال 1383 آغاز شده و تا سال 1390 به طول انجامیده است. از میان 13 محله هدف طرح، محلههای عباسآباد و فرجه جهت ارزیابی انتخاب شده است. با اتخاذ رویکرد کیفی طی چند نوبت مراجعه و بازدید محلی پروژهها و مصاحبههای عمیق با بهرهبرداران اطلاعات مورد نیاز جمعآوری شد. از سوی دیگر به منظور تدقیق و تکمیل اطلاعات با جمعآوری و مطالعه اسناد طرح و سپس مصاحبه با دستاندرکاران طرح از جمله ستاد استانی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی، شهرداری و آموزش و پرورش اطلاعات مورد نیاز تحصیل شد. پس از پیادهسازی، بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده، نقاط قوت و ضعف این طرح در سنندج استنتاج شده و پیشنهادهایی جهت رفع مشکلات و اجرای بهتر این دست از طرحها ارایه شده است؛ تا بتواند برای دستاندرکاران این طرحها، که کمتر از یک دهه قدمت دارند، مورد استفاده واقع شود. یافتهها حاکی از این است که اجرای پروژههای کالبدی زیرساختی از جمله بهسازی معابر، شبکه برق و شبکه آبرسانی، درکنار حصول تجارب ارزشمند در حوزه هماهنگی بخشهای مختلف مدیریت شهری، به دلیل داشتن تجارب اجرایی قبلی و عدم نیاز به مداخله مستقیم ساکنین، به طور کامل اجرا شده و توانسته رضایت آن دسته از ساکنان این محلات که طرح در آنجا انجام شده را افزایش و بسیاری از مشکلات آنان را کاهش دهد تاجایی که ساکنان قائل به گرفتن حق مالکیت خود در این محلات شوند. اما اجرای پروژههای اجتماعی طرح، که وجه تمایز اصلی این طرح با طرحهای اجرایی گذشته به شمار میرود و جزء تاکیدات اصلی سازمان بانک جهانی نیز بوده، اکثراً به اتمام نرسیده و با نارساییهایی همراه شده است. مشارکت در سطح نازل به معنای شراکت و شرکت ضعیف مردم در طرحها، توانمندسازی مردم به صورت رها شده و عقیم مانده، اجرای ضعیف یا ناتمام بعضی طرحها مانند ظرفیت سازی در شهرداری سنندج که در رتبه بندی شهرداریها در پایین ترین سطوح قرار دارد و یا طرح کارآفرینی که در پایداری و ثبات نتایج مفید طرح میتوانسته مثمر ثمر واقع شود متاسفانه در میان مردم این محلات تا حدی سبب بی اعتمادی شده است. کلید واژهها: سکونتگاههای غیررسمی، ارزیابی اجتماعی، عباس آباد، فرجه، طرح بهسازی و اصلاحات بخش مسکن، سنندج، توانمندسازی، بهسازی، زاهدان.
- Abstract
- Using a qualitative approach, in this thesis, I analyze the acheivments of the upgrading and enabling activities in the informal settlements of Sanandaj. Apart from field observations and a review of the project documents, I conducted around 60 interviews with beneficiaries and project managers, members of the Provincial Enabling Taskforce, contractors, and other involved parties. My findings indicate that the project was successful in fully engaging the Municipality as well as local non-governmental organizations, but it required much more capacity to be fully effective. While water provision, street rehabilitation, and a set of enabling initiatives have provided a number of benefits to the residents of target settlements, several projects have remained incomplete and sustainability of the activities in general is questionable. Furthermore, the activities have suffered from weak support at the provincial level and periodic changes of counterpart agency management. I provide a number of suggestions for the improvement of the upgrading and enabling activities. Keywords: slum upgrading, enabling, informal settlements, beneficiary assessment, Sanandaj