عنوان پایاننامه
تحلیل سیستمی تغییرات مصرف بنزین وارایه راهکاری برای گاهش آن
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه پردیس 2 فنی شماره ثبت: 2100;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52165
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- سعید مصطفایی
- چکیده
- در این پایان نامه به تحلیل سیستمی تغییرات رخ داده در مصرف بنزین در طی سالهای 1384 تا 1389 برای شهر تهران پرداخته ایم و برای اینکار از تکنیک های داده کاوی استفاده نموده ایم و برای اجرای کردن مدل های خود از نرم افزار کلمنتاین 12 استفاده کردیم.نتایج حاصله نشان داد که سهمیه بندی بنزین در کاهش مصرف بنزین تاثیر داشته ولی صرفاً یک راه حل کوتاه مدت بوده است تا جلوی مصرف بی رویه ی بنزین را بگیرد. به نوعی در طول سهمیه بندی مردم باز گرایش به مصرف زیاد بنزین را داشته اند ولی چون بنزین در اختیار نداشته اند، مصرف نکرده اند. به علت نداشتن بنزین کافی برای انجام سفرهای خود، مردم از حمل و نقل عمومی استفاده کرده اند که مهمترین عامل در این بخش که جوابگوی تقاضای مردم بوده است تاکسی تشخیص داده شد و بعد از تاکسی، مترو و اتوبوس جایگزین سفرهای شخصی مسافرین بوده اند. البته ذکر این نکته لازم می باشد که به دلیل اینکه آزادسازی یارانه ها و تغییر قیمت بنزین از لیتری 1000 ریال به لیتری 4000 ریال در 3 ماه آخر بازه ی مطالعاتی ما انجام شده است لذا نمی توان با قطعیت در مورد تاثیر قیمت بر میزان مصرف بنزین اظهار نظر کرد. یکی از انتظاراتی که داشتیم این بود که میزان مصرف CNG را یکی از عوامل جایگزین مصرف بنزین ببینیم ولی تحلیل های سیستمی حاصل از قوانین انجمنی نشان داد که این بخش در حد انتظار ظاهر نشده است و علل آن را باید در توزیع جایگاههای CNG، تاثیر گاز در کارایی خودروها و روند دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی و تاکسی ها جستجو کرد.
- Abstract
- In this thesis we have analyzed gasoline consumption changes for the city of Tehran between the years 2005 to 2010 using a systematic approach. For this purpose data mining techniques were used. The data mining software SPSS Clementine 12.0 runs our models. The results showed that the gasoline rationing has short term impact on reducing the consumption. In fact, people still had a tendency to high gasoline consumption during the rationing period but the reason of the low consumption was the rationing itself. Gasoline rationing forced people to travel by public transportation more than before. Among public transportation taxi cabs were used the most while metro trains and transit buses ranked second and third respectively. Because the study period for this research included the first three months of gasoline price increase from 1000 Rials to 4000 Rials per liter, the influence of price on the consumption cannot be stated firmly. The expectation was that the compressed natural gas (CNG) can replace a major margin of the demand of gasoline as a fuel for the cars. The system analysis, however, did not illustrate this event. Three factors can be associated to this shortfall. First is the public belief that CNG is harmful for car engines. Second is the shortage in CNG pump stations throughout the city of Tehran. The third factor can be the slow pace of equipping car engines for the use of CNG.