عنوان پایان‌نامه

بررسی نانو کاتالیست های سوخت دیزل به منظور کاهش آلاینده های زیست محیطی



    دانشجو در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی نانو کاتالیست های سوخت دیزل به منظور کاهش آلاینده های زیست محیطی" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس یک فنی شماره ثبت: 1092.;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51663
    تاریخ دفاع
    ۳۰ بهمن ۱۳۹۰

    یکی از معضلات امروزی شهر و شهر¬نشینی آلودگی هوا است. استفاده روز افزون از موتورهای دیزلی در صنعت و نیز در انواع خودروهای سنگین و سبک توجه به آلاینده¬های ناشی از احتراق دیزل را امری ضروری می¬سازد. موتورهای دیزلی در مقایسه با موتورهای بنزینی هیدروکربن¬های نسوخته (HC) و CO کمتر و NOx و ذرات معلق بیش¬تری تولید می¬کنند. برای جلوگیری از ورود ذرات در هوای شهرها در اگزوز خودروهای دیزلی فیلتر جمع¬کننده ذرات دوده قرار می¬دهند. یکی از روش¬های کاهش آلاینده¬ها استفاده از کاتالیست¬های احتراق می¬باشد. در این تحقیق دستگاهی برای بررسی اثر کاتالیست¬های حمل شده به وسیله سوخت موتور دیزل ساخته شد. در این دستگاه سوخت دیزل حامل کاتالیست¬های حل شده در درون آن پس از اسپری در درون محفظه¬ای با هوای پیش گرم شده مخلوط گردید و سپس از خروجی این محفظه مشتعل شد و دوده¬های تولید شده در شعله جمع¬آوری و مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت. فلزات آهن، مس، منگنز و سریم در غلظت¬های 20 و 50 ppm به سوخت اضافه شد. با افزودن آهن به سوخت کاهش قابل توجهی در انرژی فعال سازی واکنش اکسیداسیون ذرات دوده¬ی فعال شده مشاهده شد. در غلظت 50 ppm از آهن در سوخت دمای ماکزیمم سوختن ذرات دوده به میزان 140 درجه سانتی¬گراد کاهش یافت که این امر می¬تواند در احیاء فیلتر ذرات دیزل بسیار موثر واقع شود.
    Abstract
    Ever-increasing applications of diesel engines in industrial facilities and gasoline/gasoil-derived vehicles, make it necessary to the utmost to pay attention to the abatement of diesel exhaust emissions. In comparison with gasoline engines, less unburned hydrocarbons (HC) and CO is produced in diesel engines while the amount of NOx and particulate matters are higher. Lots of efforts have been made into simultaneous removal of NOx and particulates. One of the promising proposed methods is the employment of combustion catalysts. In this study, an experimental setup was designed and constructed to study the effects of fuel borne catalyst on oxidation properties of particulate matters (PM). Performance measurements of the catalytic oxidation of metal-containing soot particles were made for a better understanding of the role of the catalyst particles on the soot oxidation onset. Particulate matters were generated by spraying the catalyst containing solution and diesel fuel into a mixing chamber. Different concentrations of Fe, Ce, Mn and Cu, i.e. 20 and 50 ppm, were added to fuel. It was observed that presence of Fe in fuel significantly decreased the activation energy of oxidation reaction of PM. The oxidation temperature of Fe-activated diesel particulates was reduced by 140?C for the case of 50 ppm Fe, a very important factor in regeneration of diesel particulate filters.