عنوان پایاننامه
شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر مزیت رقابتی صادرات خدمات فنی – مهندسی ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت بازرگانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51527
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- محبوبه نوروزی
- استاد راهنما
- محمد حقیقی
- چکیده
- چکیده هدف این پژوهش شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر بر مزیت رقابتی صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران است.روش پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر شیوه گردآوری اطلاعات تحقیق، توصیفی و مبتنی بر تحلیل عاملی اکتشافی است. با توجه به محدود بودن تعداد اعضای جامعه آماری که 120 نفر هستند برای بدست آوردن حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است که در مجموع 75 پرسشنامه تکمیل و در نهایت مورد بررسی قرار گرفت. به منظور تعیین پایایی و قابلیت اعتماد ابزار این پژوهش از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است که برای کل سئوالات پرسشنامه عدد 1/87 درصد بدست آمد، همچنین نتایج بررسی داده های آماری تحقیق نشان داد که سوالات تحقیق در مجموع متغیرهای دانش فنی، تخصصی و تکنولوژی ، فعالیتهای بازاریابی شرکتهای ایرانی، توانایی رقابت شرکتهای ایرانی، کیفیت حمایت های دولت را می سنجند. که نتایج این بخش، نتایج موجود در ادبیات نظری و پژوهشی را مورد تایید قرار می دهد، برای رتبه بندی این متغیرها نیز از آزمون فریدمن استفاده شده است.که نتایج آزمون نیز، نشان داد: دانش فنی، تخصصی و تکنولوژی رتبه اول،حمایت های دولت رتبه دوم، فعالیت های بازاریابی رتبه سوم و مزیت رقابتی رتبه چهارم، را در عوامل موثر بر مزیت رقابتی صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران دارد. واژه های کلیدی : صادرات خدمات فنی و مهندسی، دانش فنی، تخصصی و تکنولوژی، حمایت های دولت، فعالیتهای بازاریابی، مزیت رقابتی
- Abstract
- Abstract This study aimed to identify and rank factors that influence the competitive advantage of Iran's export of engineering and technical services. The method of the research, in aspect of aim, is application and in aspect of data collection method, is descriptive and based on the exploratory factor analysis. Considering the limited number of members of statistical community which are 120 people, simple random sampling method is used to obtain the sampling volume which a total number of 75 questionnaires were finally completed and studied. In order to determine the reliability of research tools, Cronbach's alpha method has been used which is calculated 87.1 percent for all the questions of questionnaire. Also the results of the statistical data survey showed that all the research questions altogether investigate variables which consist of technical, expertise and technology knowledge, marketing activities of Iranian companies, ability of Iranian companies compete, and the governmental support quality. The results of this section, confirmed the results of the theoretical and research literature. Friedman test was also used for the ranking of these variables which the test results showed as following: Technical, expertise and technology knowledge is ranked first, government support is ranked second, marketing activities is ranked third and competitive advantage is ranked fourth, in the factors affecting the export competitive advantage of Iranian technical and engineering services. Keywords: Export of technical and engineering services, technical, expertise and technology knowledge, governmental support, marketing activities, competitive advantage