عنوان پایان‌نامه

شناسائی عوامل پیش برنده و بازدارنده توسعه تدارکات الکترونیکی در زنجیره تامین صنایع خودرو سازی ایران (مورد مطالعه: گروه حودرو سازی ایران)




    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 55852
    تاریخ دفاع
    ۰۹ اسفند ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    نسترن حاجی حیدری

    امروزه استفاده از فن آوری های اطلاعات، شاه کلید کسب مزیت در صحنه رقابت کسب و کارها می باشد. استفاده از بستر فن آوریهای اطلاعات جهت تحصیل کالاو خدمات به شیوه ای کارا و اثربخش به عنوان یکی از اصلی ترین نوآوری های حمایت کننده زنجیره های تامین، "تدارکات الکترونیکی" نامیده می شود. دراین تحقیق با هدف شناسائی عوامل پیش برنده و بازدارنده اجرا و توسعه این پدیده، با استفاده از روش توصیفی- پیمایشی، داده های بدست آمده از 99 پاسخ دهنده از ساپکو و زنجیره تامین آن، تحلیل گردید و عوامل موثر بر پذیرش و اجرای موثر آن در زنجیره تامین "صنایع ایران خودرو" بررسی شد. درتحقیق حاضر برمبنای مدل نظری نگای و گاناسکاران، منافع، موانع و عوامل حیاتی موفقیت، هم چنین عوامل عملکردی سازمان ازجنبه های اهمیت و وضعیت کنونی عوامل تحلیل گردید و نهایتا اثر عوامل بازدارنده بر عملکرد سازمان شناسائی شد. نتایج آنالیز اهمیت– عملکرد نشان گر محقق نشدن کامل منافع تدارکات الکترونیکی در زنجیره تامین ایران خودرو، به ویژه کاهش هزینه و کاهش قیمت می باشد. از دیگر نتایج بااهمیت، عدم آمادگی زیرساختهای الکترونیکی در اعضای زنجیره تامین ایران خودرو جهت اجرا و توسعه تدارکات الکترونیکی می باشد. این تحقیق هم چنین نشان داد آگاهی مدیران و کارشناسان زنجیره تامین ایران خودرو از منافع تدارکات الکترونیکی قابل قبول نمی باشد. هم چنین مدیران ارشد سازمان ها توجه کافی به توسعه و اجرای تدارکات الکترونیکی در سازمان خود مبذول نداشته و استانداردها، قوانین، مقررات و امنیت مبادلات الکترونیکی در زنجیره تامین ایران خودرو نیاز به توجه جدی دارد.
    Abstract
    Nowadays, due to the significant progress attained in business communications, the use of information and communication technology is the main key to achieve competitive advantages in any business. E-procurement as perceived from its literature is the use of ICT efficiently and innovatively, to achieve commodities and services, supporting supply chain. This study’s main goal is to identify the drivers and barriers of implementing e- procurement, using a descriptive-survey base research. This research is based on “Ngai & Gunasekaran” framework, and refers to e-procurement drivers, barriers, critical success factors and organizational performance factors. To complete the project, Irankhodro Automotive Industries supply chain has been surveyed, and the final results from 99 respondents among SAPCO and automotive parts suppliers have been gathered and analyzed. After refining and statistical analyzes, it has been revealed that, the mentioned supply chain has not enjoyed the privileges of this phenomenon yet. The study results also show that the ICT infrastructures in Irankhodro supply chain are not adequately developed and simultaneously, the awareness of e-procurement benefits among managers in supplier companies is not satisfactory. Therefore, the managers do not show enough enthusiasm in implementing and developing electronic procurement. Other findings of the research have revealed that regulations, standards and internet-security issues concerning e- procurement in Irankhodro supply chain, are not in appropriate situation and need principal revision. Keywords: E-procurement, E-procurement Drivers, E-procurement Barriers, Automotive Supply Chain