بررسی نگرش کارآفرینان ایرانی نسبت به کار
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53161
- تاریخ دفاع
- ۰۹ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- حسین توحیدی مقدم
- چکیده
- شخصیت فرهنگی جامعه یکی از اصلیترین عوامل توسعه اقتصادی دانسته شده است. یکی از مسائلی که کشور ما هماکنون با آن مواجه است، همهگیر شدن فرهنگ نادرست کار و نگرش منفی نسبت به کار، به ویژه در میان جوانان است. از آنجایی که روانشناسان اجتماعی بر این باورند که نگرشها بر رفتار اثر کرده و پیشبینی کننده آن هستند، بر آن شدیم تا نگرش کارآفرینان را، به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورها، نسبت به کار، که بخش عمده زندگی آنان را تشکیل میدهد و از آن به مهمترین رکن اقتصادی زندگی بشر نیز تعبیر میشود، مورد سنجش و بررسی قرار دهیم و ببینیم که هدف این افراد از کار کردن چیست و اینان چگونه به کار مینگرند. برای این کار، کارآفرینان برتر ملی در سه سال 1388، 1389 و 1390 را که توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی انتخاب شده بودند، برگزیدیم. در نهایت نیمی از افراد جامعه آماری (34 نفر از 68 نفر) به سؤالات پرسشنامه پاسخ گفتند. این پژوهشِ کاربردی به روش پیمایشِ توصیفی انجام شد و نتایج آن بیانگر نگرش مثبت (6/80%) کارآفرینان ایرانی نسبت به کار است. در نظر ایشان کار بیش از هر چیز به انسان احساس مفید بودن میبخشد و میل به پیشرفت و ادامه دادن را در آدمی به وجود میآورد. این افراد هدف اصلی خود را از کار کردن، رشد و پیشرفت عمومی جامعه بیان کردهاند. به عبارت دیگر، انگیزهها و دغدغههای اجتماعی و کمک به دیگران، اصلیترین انگیزه کارآفرینان برای کار کردن است. رشد و پیشرفت فردی در اولویت دوم جای میگیرد و انگیزهای اقتصادی در جایگاه سوم اهمیت برایشان قرار دارد. این در حالیست که تأمین نیازهای ایمنی کم اهمیتترین دلیل برای کار کردن این افراد به شمار میرود. گفتنی است نتایج این پژوهش میتواند در سیاستگذاری توسعه، به ویژه توسعه کارآفرینی مورد استفاده قرار گیرد.
- Abstract
- The Cultural character of the society has been known as one of the major factors for economic development. Pandemic incorrect work culture and negative attitude toward work as a part of this culture, specifically among the youth, is one of the problems which our country is facing nowadays. Since social psychologists believe that attitudes affect behaviors and conduct them, we’ve decided to assess entrepreneurs’ attitude toward the object which is the most important part of human economic life and occupied a big proportion of entrepreneurs’ time, the “work”. It was interesting to know how these people look at work and what their purpose of work is. For this purpose, we chose laureate entrepreneurs selected by ministry of cooperation, labor and social welfare as national top entrepreneurs during last three years. Finally 50 percent of our population, (34 out of 68), filled the Questionnaire. This applied research was a descriptive survey and its results demonstrate the positive attitude of Iranian Entrepreneurs toward work (80.6%). In their opinions work brings to human, more than anything else, feeling of usefulness and creates the desire to progress and prosper. These people have declared general progress of the society as their main purpose of work. In other words, altruistic motives and social concerns are the most incentives for Entrepreneurs. Next are the self fulfillment and self development, then the economic motivations whilst providing safety needs has the least priority. The results could be beneficiary for Development policy-makers, especially on the field entrepreneurship development.