عنوان پایان‌نامه

ارائه الگوی مناسب جهت تربیت مجریان سیاسی خبر در سیمای جمهوری اسلامی ایران



    دانشجو در تاریخ ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارائه الگوی مناسب جهت تربیت مجریان سیاسی خبر در سیمای جمهوری اسلامی ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت رسانه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63745
    تاریخ دفاع
    ۲۴ اسفند ۱۳۹۰

    امروزه منابع‌انسانی مهم‌ترین و حیاتی‌ترین منابع سازمان‌ها تلقی می‌شوند، به طوری که سازمان‌ها به شدت در جهت جذب، آموزش و نگهداشت آن‌ها در تلاشند. در این میان، صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز از این امر مستثنی نمی‌باشد. مجریان برنامه‌های سیاسی سیما به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع‌انسانی سازمان از جایگاه خاصی برخوردار بوده و از این رو، باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند. لذا، تحقیق حاضر به دنبال ارائه الگویی مناسب برای تربیت مجریان برنامه‌های سیاسی سیما است. در این پژوهش، برای تکمیل مباحث نظری از روش «اسنادی» و برای رسیدن به پاسخ سوال‌های تحقیق، روش «نظریه داده بنیاد» و ابزار «مصاحبه عمیق» به کار گرفته شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل 11 تن از زبده‌ترین مدیران و کارشناسان حوزه خبر و مجریان برنامه‌های سیاسی است که بر اساس نمونه گیری گلوله برفی انتخاب شدند. باز بودن سوال‌ها این امکان را برای مصاحبه‌شوندگان به وجود ‌آورد که تجربیات خود را در مورد پدیده مورد نظر کاملا توضیح دهند. (صلصالی و دیگران، 1382 : 26) یافته‌های تحقیق که ازجستجوی دقیق در پاسخ مصاحبه‌شوندگان به سوال اصلی تحقیق به دست آمدند، در قالب مدل قیفی ارائه شد. این مدل، بیانگر لزوم توجه و عنایت به سه دسته از ویژگی‌ها (جسمانی، روحی و روانی و تخصصی و حرفه‌ای) است که در تربیت مجریان برنامه‌های سیاسی حائز اهمیت هستند. واژگان کلیدی: تلویزیون، منابع انسانی، آموزش، تربیت، مجری برنامه‌های سیاسی، صدا و سیما
    Abstract
    Today, the human resources are recognized as the most critical and the most important resources of the organizations. Therefore, organizations attempt to attract, train and keep them. Amongst, the IRIB is no exception. Anchors of TV political programs have a special place as one of the most important human resources in IRIB. Therefore, this study seeks to provide a model for training political news anchors on IRIB. In this study, to complete the theoretical discussion, "documentary" method was used in this study. Meanwhile, “Grounded theory” and “deep interview” were applied to provide the answers to the research question. Statistical community of this study is 11 people from the most elite executives and experts community in news field and Political News anchors who are selected by snowball sampling. The findings of the research are the results of interviewees' answers to the main question of study which was presented in the funnel model. This model represents the necessity of attention to the three categories of attributes (physical, mental, and technical and professional) which are crucial in training political news anchors.