عنوان پایان‌نامه

بررسی عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در بخش لجستیک زنجیره تامین شرکت ایران خودرو (ساپکو)



    دانشجو در تاریخ ۰۷ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "بررسی عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در بخش لجستیک زنجیره تامین شرکت ایران خودرو (ساپکو)" را دفاع نموده است.


    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 51564
    تاریخ دفاع
    ۰۷ اسفند ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محمد موسی خانی

    در وضعیت اقتصاد کنونی، کلید موفقیت دانش است. دانش به عنوان مهمترین محصول اقتصاد در نظر گرفته می شود و دانش به عنوان مهمترین مزیت رقابتی برای سازمان ها به حساب می آید. مدیریت دانش یکی از بهترین ابتکارات برای مقابله با رقابت جهانی و چالش های جدید در کسب و کار است. بنابراین دانستن عوامل حیاتی موفقیت دانش به سازمان ها کمک می کند تا بتواند به صورت موفقیت آمیز سیستم مدیریت دانش خود را مدیریت نمایند و از مزایای آن بهره مند شوند. در این تحقیق در ابتدا با استفاده از ادبیات موضوع عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش تعیین شدند. این عوامل عبارتند از: پشتیبانی و رهبری مدیریت ارشد- فرهنگ سازمانی- زیر ساخت فن آوری اطلاعات- اهداف و استراتژی- ارزیابی عملکرد- ساختار سازمانی- فرایند ها و فعالیت ها- انگیزش و پاداش- آموزش- منابع سازمانی- مدیریت منابع انسانی- گروه های کاری غیر رسمی- حفاظت و امنیت دانش- الگوگیری- مشارکت کارکنان- ساختار دانش- اکتساب و تسهیم دانش- کار تیمی قابل اعتماد. سپس این عوامل در سه گروه طبقه بندی شدند، این گروه ها عبارتند از: 1- عوامل سازمانی (پشتیبانی و رهبری مدیریت ارشد- اهداف و استراتژی- ارزیابی عملکرد- ساختار سازمانی- منابع سازمانی- فرایند ها و فعالیت ها- اکتساب و تسهیم دانش- مدیریت منابع انسانی) 2- عوامل انسانی (انگیزش و پاداش- آموزش- گروه های کاری غیر رسمی- مشارکت کارکنان- کار تیمی قابل اعتماد- الگوگیری) 3- عوامل زیر ساختی (زیر ساخت فن آوری اطلاعات- فرهنگ سازمانی- حفاظت و امنیت دانش- ساختار دانش) بر طبق پرسشنامه و مصاحبه انجام گرفته در ساپکو عوامل حیاتی موفقیت مدیریت دانش در این سازمان پشتیبانی و رهبری مدیریت ارشد، فرهنگ سازمانی، زیر ساخت فن آوری اطلاعات، اهداف و استراتژی، انگیزش و پاداش، آموزش، حفاظت و امنیت دانش، الگوگیری، مشارکت کارکنان، اکتساب و تسهیم دانش و کار تیمی قابل اعتماد تعیین شدند.
    Abstract
    In the current economy, the key to success is knowledge. Knowledge has become the most important production in the economy and is considered to be the most significant competitive advantage for organizations. Knowledge management (KM) is one of the important initiatives when dealing with global competition and new business challenges. Therefore, knowing knowledge management's critical success factors helps the organizations to manage their knowledge management system successfully and use their KM system's benefits. In this research the KM success factors were first identified by using subject's literature. According to the literature 18 success factors were found. These factors are as follows: Senior management support and leadership, Culture, Information technology, Strategies and goals, Measures, Organizational structure, Activities and processes, Motivation and rewards, Education, Resources, Human resource management, Community of practice, Security/protection of knowledge, Benchmarking, Employees involvement, Knowledge structure, Knowledge creation and sharing and trustworthy teamwork. ُThese factors also fall into 3 groups. these groups are as follows: Organizational factor(Senior management support and leadership, Strategies and goals,Measures, Organizational structure, Activities and processes, Resources, Human resource management, knowledge creation and sharing) – Human factors(Motivation and rewards, Education, Community of practice, Benchmarking, Employees involvement, trustworthy teamwork) _ Infrastructure factors (Culture,Information technology, Security/protection of knowledge, Knowledge structure) According to the questionnaire and interview in SAPCO, the KM critical success factors in this organization are: Senior management support and leadership, Culture, Information technology, Strategy and goals, Motivation and rewards, Education, Security/protection of knowledge, Benchmarking, Employees involvement, knowledge creation and sharing, trustwor