عنوان پایاننامه
تعیین میزان اثربخشی کانون های ارزیابی در گروه خودروسازی سایپا: مطالعه موردی
- رشته تحصیلی
- مدیریت منابع انسانی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52261
- تاریخ دفاع
- ۲۴ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- مجتبی جشنی آرانی
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین
- چکیده
- در قرن 21 یکی از بزرگترین چالش¬هایی که سازمان¬ها با آن مواجه هستند، تغییر سریع محیط است. در این شرایط مهم¬ترین عاملی که باعث بقای سازمان¬ها می¬شود، بهبود مستمر عملکرد آن¬ها به منظور رسیدن به بهره¬وری بیشتر و رقابتی¬تر شدن است. افراد عامل کلیدی برای موفقیت هستند. این مساله که چگونه افراد صحیح را با استقاده از یک ابزار علمی و موثر انتخاب کنیم، یک امر بسیار مهم در مدیریت منابع انسانی شرکت¬ها به شمار می آید. کانون¬های ارزیابی یک ابزار مهم و موثر برای انتخاب و ارتقا افراد، تشخیص نقاط قوت و ضعف ارزیابی شوندگان و توسعه شایستگی¬های مدیران، در این زمینه هستند. در این تحقیق به تعیین اثربخشی کانون ارزیابی در شرکت سایپا یدک از شرکت¬های تابعه گروه خودروسازی سایپا پرداخته شده است. این تحقیق از نوع هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی - تحلیلی از شاخه مطالعه موردی می¬باشد. در همین راستا 14 رئیس اداره در شرکت سایپا یدک که در کانون ارزیابی شرکت کرده و به سمت فعلی ارتقاء پیدا کرده بودند و حد اقل یک سال از زمان شرکت آن¬ها در کانون گذشته بود، بر اساس مدل شایستگی که در کانون ارزیابی سنجیده شده بودند، مورد ارزیابی مجدد از طرف مدیر و زیردستان مربوطه قرار گرفتند. بر اساس نتایج به دست آمده، کانون ارزیابی در مورد شرکت سایپا یدک در ابعاد 10 گانه شایستگی اثربخش بوده و مهارت¬های مدیریت عمومی روسای اداره(همان 10 شایستگی) نسبت به نتایجی که در کانون ارزیابی کسب کرده بودند، بهبود یافته است.
- Abstract
- Abstract One of the chief challenges, organizations face with in the 21 century, is the fast change in their environment. In these conditions, the most important factor that causes organizations to survival is ongoing performance improvement due to gain more productivity and be more competitive. Staff is the key factor in the success. Selecting staff with a scientific and effective method is a vital subject in the organizations human resource management. An assessment center is an important and effective method for selecting and extension, identifying weaknesses and strength of assesses and developing managers competencies. In this survey, the effectiveness of assessment center in Saipa Yadak Company, one of the Saipa holding companies, is determined. This survey based on its purpose, is practical and its methodology is case study. In accordance with the information mentioned above, 14 head-supervisors of Saipa Yadak Company which were assessed in assessment center more than a year ago and were assigned to their current position are re-assessed with their staff and managers based on Saipa competency model. Based on the results, Saipa Yadak assessment center was effective in the case of ten competencies (that were used in Saipa competency model) and head-supervisors general managerial skills have improved.