بررسی میزان بلوغ تجارت الکترونیک و ارائه راهکار مناسب در صنعت نفت (مطالعه موردیف شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53449
- تاریخ دفاع
- ۱۴ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- مهدی اسلام زاده
- استاد راهنما
- طهمورث حسنقلی پوریاسوری
- چکیده
- فنآوری اطلاعات همواره از اهمیت روزافزونی در ارتقاء بهره¬وری و کارایی سازمان¬ها برخوردار است. از این رو برنامه-ریزی برای استفاده بهتر از این فنآوری در راستای دستیابی به اهداف سازمان یکی از وظایف مهم سازمان¬های امروزی است. اولین قدم در فرآیند برنامه¬ریزی فنآوری اطلاعات، شناخت وضعیت موجود فنآوری اطلاعات در سازمان و به تبع آن کسب¬و کار الکترونیکی است و اینکه سازمان در حال حاضر تا چه حد و به چه صورت از این فنآوری استفاده می-کند. همچنین ترسیم وضعیت مطلوب بکارگیری این فنآوری در سازمان و سنجش فاصله وضع جاری تا وضعیت مطلوب نیز از اهمیت ویژه¬ای برخوردار است که در قالب مفهوم بلوغ الکترونیکی و همچنین تجارت الکترونیکی مطرح می¬شود. تاکنون چارچوب¬های مختلفی برای سنجش بلوغ تجارت الکترونیکی و پیاده سازی آن در سازمان¬ها ارائه شده است که از آن جمله می¬توان به مدلهای از قبیل؛ گروه گارتنر، کتینگر و هک بارت، میسرا و دینگرا، مدل سازمان ملل، مدل نقشه راه تجارت الکترونیکی، مدل هیکس، مدل بلوغ دو بعدی، مدل قابلیت تجارت الکترونیکی و .... اشاره کرد. تعیین و تشخیص میزان بلوغ الکترونیکی سازمان امری لازم و ضروری قبل از هرگونه اقدام برای انجام پروژه¬های فنآوری اطلاعات در سازمان است. چرا که سازمان در هر مرحله از رشد الکترونیکی خود اقدامات خاصی را برای ادامه مسیر رشد و توسعه فنآوری طلب می¬کند. در نظر گرفتن این مهم، می¬تواند یکی از دلایل اصلی شکست در اجرای بسیاری از پروژه های فناوری اطلاعات در سازمان¬ها باشد. در این پژوهش ما به بررسی میزان بلوغ تجارت الکترونیکی در شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران می¬پردازیم. برای این کار پس از مرور ادبیات تحقیق و شناسایی شاخص¬ها، پرسشنامه¬ای مشتمل بر 33 سوأل که روایی و پایایی آن سنجیده و بین خبرگان و کارمندان شرکت توزیع شد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی- اکتشافی است و برای آزمون فرضیات تحقیق، از آزمونهای دوجمله¬ای و آزمون میانگین یک جامعه آماری استفاده شد. یافته¬ها نشان می¬دهد که شرکت کالای نفت تهران از نظر میزان بلوغ تجارت الکترونیکی بر مبنای مدل انتخابی در مرحله دگرگونی می¬باشد. و در پایان پیشنهاداتی اجرایی جهت افزایش بهبود استفاده از تجارت الکترونیکی اشاره شده است.
- Abstract
- Information technology has become increasingly important in imporving productivity and organizational effectivess has hence planning for better use of technology in order to acheve the objectives of other important tasks.The first step in the planning process,information technology. Knowledge of the situation in the organization’s information technology and e-business is consequently, and to what extent and how the organiztion currently uses this technology. Also drawing favorable status in the organzation and deployment of this technology to measare the current state enjoys aspecial staus the most mature concept of electronic commerce are discussed as well. Different frame work for measuring e-commerce has matured and it’s implomentation in organizations was provided that is can be a model such as Gartner Group, Kettinger & Hacbarth, Misra and Dhingra, United Nations, EC Roadmap, Heeks, Two Dimensional Maturity Model, The eCommerce Capability Model (eCCM) noted. Determine and identify the maturity level of necessary befor any action is the e-organization for in formation technology projects. Because of its specific actions in each stage of growth to continue the growth and development of electronice technology seeks. In considering this matter, canbe one of the main reasons for failure in the implementation of IT projets in organization. In this study, we examined the maturation of e-commerce in Manufacturing Support & Procurement Kala Naft Co. Tehran pay. To do this, after reviewing the research literature and identify the indicators, aquestion naire comprising 32 questions and assessed the validity and reliability between experts and was distributed to employees. Methods in this descriptive-explorator and hypothesis to test, test and two-step test was used to mean a statistical population.the findings indicate that the maturity level of e-commerce company. Tehran oil products based on the selected model is the transformation stage. The executive proposals to increase the use of electronic commerce has been improved. Kay word: e-business, e-commerce, Manufacturing Support & Procurement Kala Naft Co. Tehran