عنوان پایان‌نامه

نسبت شناسی بازاریابی ارشادی و اغوایی در نظام های بیع و سرمایه ای



    دانشجو در تاریخ ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نسبت شناسی بازاریابی ارشادی و اغوایی در نظام های بیع و سرمایه ای" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت اجرایی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52955
    تاریخ دفاع
    ۲۰ اسفند ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    هاشم آقازاده

    یکی از حوزه‌های اقتصاد که نقش بسزایی در نظام اقتصادی جامعه دارد بازاریابی است. مدل‌ها و اصول حاکم بر بازاریابی کنونی در جامعه¬ی ما که برگرفته از مدل‌های توسعه یافته در نظام کاپیتالیسم است قطعاً نمی‌تواند با نرم¬افزار اداره¬ی جامعه¬ی اسلامی سازگاری داشته باشد. از این رو ضرورت تبیین و باز تعریف قواعد و مؤلفه‌های بازاریابی بر اساس مفاهیم پایه¬قرآنی موضوعیت پیدا می‌کند. قرآن به عنوان اصلی‌ترین منبع اسلام، سرشار از مفاهیمی است که می‌توان از آن‌ها در جهت بومی کردن سیستم اداره¬ی جامعه¬ی اسلامی بهره برد.
    Abstract
    Marketing division plays a significant role in economic system of societies. There is no doubt that the current marketing agenda which has been originated from capitalistic developmental models could not be in concurrence with the software of governing Islamic society. That is why explaining and redefining the rules and elements of marketing on the basis of Quranic concepts would make sense. Quran as the main Islamic resource is full of concepts that could be used to in nationalizing governing Islamic society system. In the spectrum of power, power – capacity of imposing ones will on the other -is divided into three, the hard, semi-hard, and soft. Although the economy is categorized in the semi-hard level of power, the marketing - as an important sub-divisions of economy– is positioned as soft power. In soft power, people would willingly accept the imposing will of others. Willingness is divided into guidance – Ershad – and enticement – Eghva. Therefore in marketing process in respect to each of these and how human is targeted, there could be “Guiding Marketing” on one hand and “Enticing Marketing” on the other hand. Islamic economic system works on the basis of Bey`e and is opposed to capitalistic economic system. Guiding marketing comes to existence in Bey`e and enticing marketing in capitalistic economy. Using grounded theory building this research is putting light on principles of guiding marketing in Bey`e system (Quranic economy) and compare it with enticing marketing in capitalistic system. Key Words: Guiding Marketing, Enticing Marketing, Bey`e, Capitalism