ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت پیاده سازی مدیریت دانش در شرکت با استفاده از رویکرد و ارائه راه کارهای لازم در جهت بهبود آن
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی - تحقیق در عملیات
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52898
- تاریخ دفاع
- ۳۰ بهمن ۱۳۹۰
- دانشجو
- مژگان نوری
- استاد راهنما
- علی محقر
- چکیده
- در اقتصاد دانش محور و محیط پرچالش رقابت¬های جهانی، مدیریت دانش منبعی کلیدی برای دستیابی به اهداف سازمانی محسوب می¬شود. به بیانی دیگر ارزش اصلی هر کسب و کار در آینده قابلیت مدیریت دانش آن کسب و کار خواهد بود. از این رو سازمان¬ها نیازمند شناسایی و آگاهی از عوامل تاثیر¬گذار بر موفقیت اقدامات مدیریت دانش می¬باشند. غفلت و عدم توجه به این عوامل تلاش¬های سازمان را در این راستا بی نتیجه می¬گذارد. هدف اصلی از انجام این پژوهش ارزیابی و رتبه بندی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش با استفاده از رویکرد گسترش عملکرد کیفیت فازی در شرکت مهندسی و ساخت برق و کنترل مپنا می باشد. برای دستیابی به اهداف پژوهش از یک استراتژی سه مرحله ای کیفی- کمی- کیفی در قالب انجام یک مطالعه موردی استفاده شده است. در بخش کیفی اول، "عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش" و "نتایج مدیریت دانش" در شرکت مکو شناسایی گردید. نتایج حاصل از این مرحله در بخش کمی، به منظور تکمیل خانه کیفیت استفاده و عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در شرکت مکو رتبه بندی شدند. در بخش کیفی دوم راهکارهایی جهت تحقق عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در شرکت مکو ارائه گردید. بر اساس اطلاعات در دسترس محقق، این پژوهش نخستین پژوهشی است که عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش را با استفاده از رویکرد گسترش عملکرد کیفیت فازی مورد ارزیابی قرار می دهد. به زعم محقق این روش به سبب ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش با توجه به نتایج مدیریت دانش ابزاری مناسب برای سازمان ها در مسیر پیاده سازی مدیریت دانش ارائه می دهد.
- Abstract
- Knowledge management is accounted for a key source to achieve organizational goals within the knowledge-based and challenging atmosphere of international competitions. In other words, the main value of each business in future is in capability of its knowledge management. Therefore, organizations would need to identify and learn the factors effective on successful knowledge management. Negligence and inattention toward these factors will render organizational efforts ineffective. The main aim of this study is to evaluate and rank the critical success factors of knowledge management using fuzzy quality function deployment in MAPNA Electric and Control, Engineering and Manufacturing Company (MECO). In order to achieve the objective of research, a three-step qualitative-quantitative-qualitative strategy has been adopted within a case study. The “critical success factors of knowledge management” and “knowledge management outcomes” were identified in the first qualitative phase for MECO. Then, the results of this step were ranked the quantitative phase in order to complete house of using quality as well as the key factors of successful knowledge management in MECO. Afterwards, some solutions were provided to realize the critical success factors knowledge management in MECO. Based on the information accessible for the researcher, this is the first research which evaluates the critical success factors of knowledge management using fuzzy quality function deployment approach. It is believed that this method offers an appropriate tool for organizations for implementing knowledge management due to assessment of the critical success factors considering the knowledge management outcomes.