انتخاب همزمان تکنولوژی تولید برای سازنده و تامین کننده با استفاده از یک مدل تصمیم گیری در شرکت ACI-PARs (اتوشاسی اینترنشنال)
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 44101
- تاریخ دفاع
- ۰۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- محمد سمواتی
- استاد راهنما
- محمدرضا مهرگان
- چکیده
- انتخاب مناسب ترین تکنولوژی از بین گزینه های فعال موجود، یکی از مهم ترین تصمیماتی است که در سازمان گرفته می شود. غالباً شرکت ها به تنهایی به انتخاب تکنولوژی مطلوب می پردازند. حال آن که بی توجهی به نقش تأمین کنندگان اصلی فرآیند کسب وکار سازمان، که مسئولیت تأمین قطعات و مواد اولی? تکنولوژی جدید را دارند، در مرحل? انتخاب تکنولوژی می تواند باعث بروز مشکلات فراوانی شود. در بازار رقابتی امروز، سازمان ها به منظور پاسخ گویی کارا به تغییرات بازار اقدام به برقراری روابط مشارکتی با تأمین کنندگان خود می کنند. در مقالات نیز از تأثیر رابط? مشارکتی خریدار- تأمین کننده در بهبود در دستیابی به تکنولوژی مطالب بسیاری آورده شده است. در این تحقیق سعی شد تا در شرایطی که به علت تغییر در نیاز مشتری، لازم است تا هم خریدار و هم تأمین کننده اقدام به انتخاب و کسب تکنولوژی تولید کنند، و با توجه به نقش «رابط? خریدار- تأمین کننده» در مرحل? انتخاب تکنولوژی، یک مدل برنامه ریزی آرمانی جهت انتخاب هم زمان تکنولوژی(برای خریدار و تأمین کننده) ارائه شود. این مدل به دنبال دستیابی به سه هدف در سه سطح اولویت است که در راستای این اهداف الزامات مورد نظر و محدودیت های هریک از سازمان ها مورد توجه قرار می گیرد و همچنین بر لزوم هم گرایی بین دو گزینه منتخب تأکید می شود. در نهایت این مدل با انتخاب دو تکنولوژی که ظرفیت های دو سازمان را تا حد امکان مشابه یکدیگر می سازد، از سرمایه گذاری های بی مورد و ایجاد ظرفیت های باز و بی استفاده در هریک از سازمان ها جلوگیری می کند.
- Abstract
- Selecting of the best technology among the available technology options is one the most important decisions that is made in the firm. Usually firms select their appropriate technology on their own and without considering their daily production parts suppliers. Not considering of main suppliers who are responsible for supplying the parts for new technology also, in technology selection phase could make lots of problems. In today’s competitive market, firms establish a collaborative relationship with their suppliers to respond to market changes effectively. There are a lot of papers which have confirmed the role of collaborative buyer - supplier relationship in the improvement of technology acquisition. In this research in regard to the role of buyer - supplier relationship in technology selection phase, we tried to propose a goal programming model for the situation that as a result of some change in customer request, both buyer and supplier have to select and implement new technology. In this model we try to achieve three goals in three priorities and through these goals, the firms’ requirements and limitations are considered and also the importance of similarities in main functions of tow technologies is emphasized. Finally through selecting tow corresponding technologies with similar functioning, the model prevents wrong investment in options which may create unused capacities.