بررسی مقایسه ای هوش سازمانی در واحدهای صف و ستاد (مطالعه موردی : بانک سپه شهر تهران)
- رشته تحصیلی
- مدیریت اجرایی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 52720
- تاریخ دفاع
- ۲۰ اسفند ۱۳۹۰
- دانشجو
- سهیلا عباسی
- استاد راهنما
- سیدرضا سیدجوادین
- چکیده
- چکیده: هدف این تحقیق، سنجش هوش سازمانی کارکنان واحدهای صف و ستاد بانک سپه است. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و در جامعه¬ای مشتمل بر کلیه کارکنان شاغل استان تهران در پایان سال 1389 است که تعداد آنها 5035 نفر (شامل 4469 نفر مرد و 566 نفر زن) می¬باشد. این تعداد در سه رده شغلی تخصصی (شامل 569 نفر)، مدیریتی (شامل 2131 نفر)، اجرایی (شامل 2052 نفر) و فنی (293 نفر) مشغول انجام وظیفه هستند. از بین آنها تعداد 2152 نفر در واحد صف و تعداد 2893 نفر در واحدهای ستادی مشغول خدمت هستند. ابزار تحقیق حاضر پرسشنامه¬ای بر اساس هفت مهارت کارل آلبرخت است. هدف کلی این پژوهش بررسی هوش سازمانی کارکنان بانک سپه در واحدهای صف و ستاد است. فرضیه اصلی تحقیق نیز این است که بین هوش سازمانی واحدهای صف و ستاد تفاوت معناداری وجود دارد این فرضیه رد شد. فرضیه¬های فرعی تحقیق یعنی وجود تفاوت معنادار بین واحدهای صف و ستاد بانک سپه در ابعاد چشم¬انداز استراتژیک، اعتقاد به سرنوشت مشترک، شاخص اتحاد و توافق، روحیه، کاربرد دانش و برخورد مدیران در رابطه با عملکرد کارکنان رد شد به غیر از بعد میل به تغییر کارکنان در این دو واحد، که فرضیه معنادار بودن تفاوت آنها تأیید شد. برای تحلیل داده-های تحقیق با بهره¬گیری از نرم افزار Spss و آزمون¬های T تک نمونه¬ای و مستقل این مرحله انجام شد. کلید واژه ها: هوش سازمانی، چشم انداز استراتژیک، سرنوشت مشترک، میل به تغییر، اتحاد و توافق، روحیه، کاربرد دانش، فشار عملکرد
- Abstract
- Abstract Purpose: This project aims to evaluate the organizational intelligence line and staff employees of sepah bank. Methodology: The Alberch seven-dimention questionnaire was used to test hypotheses. Data were collected from 5039 emploees in 3type careers include: proffesial, Managerial and Practical, who 2152 them are warking in line and all of them are located in Tehran. The analysis was done by spss and one-sample andependent T- test. Findings: The results re significant differences between emploees organizational intelligence in line and staff part of the part of the bank where in the subordinate dimensions differences are conciderable. Practical Imlications: The project is practical in human resources management to improve emploee job satisfication. Keywords: Organizational Intelligence, Strategic Vision, Common desting, Alignment & congruence, Appetite for Chence, heart, Knowledge Appliances and Performance Pressure