عنوان پایان‌نامه

ارزیابی مقایسه ای دیدگاه های گروه های مختلف ذینفعان نسبت به مدیریت سود



    دانشجو در تاریخ ۱۵ اسفند ۱۳۹۰ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی مقایسه ای دیدگاه های گروه های مختلف ذینفعان نسبت به مدیریت سود" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    حسابداری
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 53404
    تاریخ دفاع
    ۱۵ اسفند ۱۳۹۰
    استاد راهنما
    محمدرضا نیکبخت

    مدیریت سود استفاده از قضاوت در گزارشگری مالی و در ساختاربندی مبادلات می باشد تا به این ترتیب یا برخی از ذینفعان درباره¬ی عملکرد اصلی اقتصادی شرکت گمراه شوند یا نتیجه قراردادها را که به ارقام حسابداری وابسته اند را تحت تاثیر قرار دهد (Kaplan, 2001). در این تحقیق به بررسی دیدگاه سه گروه از ذینفعان شامل مقامات مالیاتی، اعتباردهندگان و سهامداران در مورد اخلاقی بودن یا نبودن مدیریت سود می¬پردازیم. به این منظور از پرسشنامه¬ای حاوی 15 اقدام گوناگون مدیریت سود استفاده شده است. لازم به توضیح است که این پرسشنامه بر اساس پرسشنامه مرچانت (1994) و فیشر و روزنزویگ (1995) می باشد. یافته¬های تحقیق نشان می¬دهد که: ذینفعان مورد مطالعه در این تحقیق فارغ از نوع اقدام، جهت اثرگذاری بر سود (کاهنده، افزاینده)، اهمیت، دوره اثرگذاری و هدف از انجام مدیریت سود، آن را غیر اخلاقی می¬دانند. این موضوع نشان داد که رابطه ی ذینفع نسبت به شرکت تاثیری بر دیدگاه وی نمی¬گذارد و ذینفع در هریک از جایگاه¬های سهامدار، مقامات مالیاتی و اعتباردهنده، مدیریت سود را غیر اخلاقی می¬داند.
    Abstract
    Earnings management is using judgment in reporting financial results and in structuring transactions to either mislead some stakeholders about the underlying economic performance of the company or to influence contractual outcomes that depend on reported accounting numbers (Kaplan, 2001). This study investigates the ethical perception of three groups of stakeholders including Shareholders, Taxers and Creditors concerning different earnings management scenarios. A questionnaire is used to measure the ethical perception of the respondents concerning 15 earnings management scenarios. The questionnaire is based on the questionnaire of Merchant (1994) and Fischer and Rosenzweig (1995). The result of the research indicate that these three groups of stakeholders judge earnings management unethically regardless of type of action, the direction of the effect on earnings, materiality, the period of effect, the purpose in mind. So, the relation of stakeholders with company doesn't influence their perception about earnings management and all of them including Shareholders, Taxers and Creditors judge earnings management unethically. Key Words: Earnings Management, Stakeholders, Ethical Perception