تعیین مدت زمان و هزینه بهینه ارائه وارانتی و قیمت بهینه فروش محصولات در شرکت صنایع ریخته گری ایران
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43063
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- احسان مجد
- استاد راهنما
- عزت اله اصغری زاده
- چکیده
- امروزه وارانتی یکی از عناصر مهم بازاریابی به خصوص در مورد محصولاتی که برای اولین بار به بازار عرضه میشوند میباشد. معمولا مشتریان اطلاعات کاملی از کارایی محصولات در اختیار ندارند و در چنین شرایطی است که وارانتی نقش مهمی در ترغیب مشتری به خرید یک محصول ایفا میکند . نحوه ارائه وارانتی از دیدگاه مشتریان به عنوان نشانهای از کیفیت و قابلیت اطمینان آن محصول برآورد میشود و در زمانی که مشتری دارای تعدد انتخاب در بین محصولات مشابه میباشد ، عاملی کاملا موثر در تصمیمگیری وی تلقی میگردد. شش هر چند ارائه وارانتی به عنوان یک ابزار بازاریابی بر میزان فروش و سود تولیدکنندگان و فروشندگان اثری مثبت دارد ولیکن ارائه آن برای تولیدکنندگان و فروشندگان هزینههایی را نیز به همراه دارد که معمولا این هزینهها به دو بخش اصلی تقسیم میگردند ، اول هزینههای پیش از فروش که شامل هزینههایی است که برای بهبود کیفیت و قابلیت اطمینان محصول صرف میگردد و دوم هزینههای که پس از فروش محصول برای جبران نقص یا خرابی محصول پرداخت میشود. محاسبه هزینههای پس از فروش به این جهت که بروز خرابی محصول امری اتفاقی است ، معمولا کاری دشوار میباشد ولیکن برآورد آن برای تولیدکنندگان به جهت تاثیری که این هزینهها بر میزان سود آنها دارد کاملا حائز اهمیت است. تا کنون تحقیقات زیادی در خصوص چگونگی ارائه وارانتی به منظور توجیه اقتصادی آن از دیدگاه تولیدکنندگان صورت پذیرفته است که منجر به ارائه مدلها و سیاستهای مختلف وارانتی شده است. این پژوهش تلاشی برای تعیین مدت زمان بهینه ارائه وارانتی و قیمت بهینه فروش محصولات با توجه به اثر ارائه وارانتی بر میزان فروش محصول است که در این راستا از یک مدل ارائه شده توسط مورتی و همکارانش مشتمل بر سه سیاست مختلف وارانتی استفاده شده و به کمک رابطه گریکمن و برگر معادلات بهینهای برای مدل مذکور ارائه شد و در نهایت یک مطالعه موردی بر روی دو قلم از محصولات شرکت صنایع ریختهگری برای تعیین مدت زمان بهینه ارائه وارانتی و قیمت بهینه فروش محصول صورت پذیرفت.
- Abstract
- Nowadays warranty is an important elements in marketing, specially for the products that enter the market for the first time. Usually customers do not have enough information about productions efficiency, in such conditions, warranty plays a significant role in persuading customers to buy the products. As customers point of view, warranty is a sign of quality and reliability and when customers have different choices among the similar products, warranty will be an effective factor in decision making. Also warranty, as a means of marketing, has positive effects on manufacturers sales and profit but in the other hand, it imposes some costs to the manufacturers. As failures occur randomly, calculation of warranty costs is complicated. Estimation of these costs is essential cause of their effects on profit. This paper tries to offer a model for determination of optimal warranty period and production price in regards to effects of warranty on sales amount. For achieving this purpose a framework that is included of three warranty polices, which was offered by Murthy, is used and it is optimized by Glickman and Berger equation. Finally we applied a case study for the model.