ارائه یک مدل تصمیم گیری برای ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان و تعیین مقدار سفارش کالا
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 42618
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- مرتضی میرزا حسن جوهری
- استاد راهنما
- محمدرضا مهرگان
- چکیده
- با توجه به نقش اساسی و استراتژیک زنجیره تامین در فعالیتهای اقتصادی یک سازمان ، تصمیم گیری درست در مورد انتخاب تامین کنندگان و تخصیص مقدار سفارش بهینه با توجه به محدودیتهای سازمان و تامین کننده ، راه را برای سازمان در جهت دستیابی به اهداف استراتژیک هموار می سازد . در این تحقیق سعی برآن است تا مدلی ریاضی ارائه شود که بتوان بوسیله آن علاوه بر انتخاب تامین کنندگان ، مقدار سفارش کالا به هریک از تامین کنندگان را با توجه به محدودیتهای خریدار و تامین کننده در شرایط وجود تخفیفات خرید ، تعیین نمود . بدین منظور ابتدا ضمن مطالعه ادبیات موضوع ، معیارهای انتخاب تامین کنندگان شناسایی .و گروهبندی شدند . پس از آن با استفاده از تکنیک مقایسات زوجی ، اهمیت و تاثیر هریک از معیارها در ارزیابی و انتخاب تامین کنندگان تعیین شده است . سپس با استفاده از برنامه ریزی آرمانی و با توجه به محدودیتهای خریدار و تامین کننده مدلسازی ریاضی انجام گردیده است .با توجه به اهمیت انتخاب تامین کنندگان در صنعت برق به دلیل حساسیت کالاهای مصرفی و همچنین هزینه های سنگین تامین آن ، مدل ارائه شده برای خرید کنتورتک فاز برای شبکه توزیع برق مورد آزمایش قرار گرفته است . در نتیجه تامین کنندگان براساس معیارها ارزیابی و مقدار سفارش کالا به هریک از آنها در شرایط وجود تخفیفات مشخص شده است . مقدار سفارش بر اساس اولویت هر تامین کننده در برآورده ساختن معیارهای مطلوب خریدار تخصیص یافته است