عنوان پایان‌نامه

اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر شادکامی و بهزیستی روان شناختی نوجوانان



    دانشجو در تاریخ ۰۷ خرداد ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر شادکامی و بهزیستی روان شناختی نوجوانان" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مشاوره مدرسه
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 57826;کتابخانه دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی شماره ثبت: ع-2009
    تاریخ دفاع
    ۰۷ خرداد ۱۳۹۲

    پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارت‌های زندگی بر شادکامی و بهزیستی روانشناختی نوجوانان انجام گرفت. روش پژوهش، آزمایشی و بر اساس طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را نوجوانان دختر سال سوم راهنمایی شهرستان پاکدشت تشکیل می‌دادند که با استفاده از روش تصادفی انتخاب شدند. نمونه پژوهش شامل 40 نفر بودند که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 20 نفر) جایگزین شدند. 12 جلسه، آموزش مهارت‌های زندگی برای نوجوانان گروه آزمایش برگزار شد و نوجوانان گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند. سیاهه شادکامی آکسفورد (OHI) و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (RSPWB) ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس صورت گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش گروهی مهارت‌های زندگی بر شادکامی و مؤلفه‌های آن و بهزیستی روانشناختی اثر مثبت و معناداری دارد؛ به عبارت دیگر، پس از اجرای برنام? آموزشی، گروه آزمایش در نمره کل بهزیستی روانشناختی، شادکامی و کلیه مؤلفه‌های آن، نمرات بالاتری را در مقایسه با گروه کنترل بدست آوردند. کلیدواژه‌ها: آموزش مهارت‌های زندگی، شادکامی، بهزیستی روانشناختی
    Abstract
    The aim of the present study was to examine the effectiveness of group training of life skills on happiness and psychological well-being of adolescents. The study used Pretest-Posttest with experimental and Control groups design. The population was composed of famale third grade guidance school In the city of pakdasht selected through random sampling. The sample group consisted of 40 students, who were randomly assigned in two experimental and control groups (20 in each group). The experimental group attended in 12 sessions of life skills training while the control group did not receive any training. Oxford Happiness Inventory (0HI) and Ryff Scale Psychological Well-Being (RSPWB) were applied during the study. Data analysis was conducted using covariance. The result suggested that group training of life skills has a significant positive influence on happiness and its components as well as on psychological well-being. In other words, subsequent to attending training classes, experimental group exhibited higher scores, compared with control group, regarding the total scores of psychological well-being and happiness and all components of happiness. Keywords: life skills training, psychological well-being, happiness