مکان یابی تسهیلات خودروسازی گروه بهمن با استفاده از روش TOPSIS فازی
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43469
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- جلال طالبی
- استاد راهنما
- حسین صفری
- چکیده
- چکیده بررسی سیرتاریخی تئوریها و مدلهای مکان یابی ، نشان دهنده فراگیری روز افزون ازحیث عوامل و معیارهای موثر و روشهای کاربردی آن در صنایع گوناگون می باشد. در این تحقیق سعی شده است دسته بندی مناسبی از عوامل و معیارهای شناسایی شده و تاثیر گذار در تصمیمات مکان یابی احداث تسهیلات صنعتی جدید در مجموعه نقاط و گزینه های کاندید در شرکتهای خودروساز و صنعتی ( با مطالعه موردی گروه بهمن در این تحقیق) ارائه گردد و با استفاده از روشهای ریاضی مانند تصمیم گیری چند معیاره و برنامه ریزی خطی، مدلی کاربردی برای تعیین مکان ایجاد شود. معیارها و عوامل تاثیر گذار در تصمیم گیری دراین تحقیق، شامل دو دسته اند: عوامل دسته اول مانند امکان توسعه فضا در آینده ، دسترسی به تامین کنندگان، مشتریان، نیروی کار، تسهیلات حمل و نقل، آب، انرژی و غیره که ذهنی وکیفی بوده و برای ارزیابی و تحلیل آن، از رویکرد جدید چند شاخصه چند نفره TOPSIS فازی (پس از نظرسنجی از تصمیم گیرندگان خبره)، استفاده شده است. در ادامه دسته دیگر عوامل همچون ابعاد ایستگاهها، فواصل، مساحت، ظرفیت، میزان سرمایه گذاری و مدت اجرا، که محدودیتهای عینی و کمی محسوب می شوند، درقالب محدودیتهای یک مدل برنامه ریزی خطی بکار برده شده اند و نتایج عددی حاصل از مدل TOPSIS فازی ضرائب تابع هدف مدل مذکور را تشکیل داده است. متغیرهای مدل نیز از نوع صفرویک تعریف گردیده اند. زیرا یک گزینه به عنوان جواب نهایی مسئله مورد نیاز خواهد بود. در نهایت مدل مذکور بایک نرم افزار حل شده و یک گزینه به عنوان جواب نهایی انتخاب و معرفی شده است. نکته قابل توجه این است که رتبه بندی در قسمت اول با مدل TOPSIS فازی مورد استفاده به دو طریق انجام شده و دو دسته جواب نه لزوماً یکسان از مدل نتیجه گیری میگردند. اما پس از استفاده در مدل برنامه ریزی صفر ویک نتیجه و جواب نهایی یکسانی حاصل میگردد.
- Abstract
- Abstract Historical study of miscellaneous industries facilities location models and theories demonstrats daily & increasingly aquisition in respect of effective criteria, factors and applicaton models. This work presents a proper classification of definited & effective criteria in new production facilities location in an offered group of points at automotive factories(case study: Bahmangroup) and create application model for facility location using mathematics methods such as “Multi Criteria Decision Making” and “Liner Programming”. In this study the factors and criteria who affect in decision making include two groups: First group of criteria are qualitative & subjective, such as: “space development at future”, “closeness to supplier”, “customer”, “labour”, “transportation facilities”, “water”, “energy” & suchlike and used new multi criteria-multi person “Fuzzy-Topsis” approach for their assessment & analysis after polling of expert decision makers. Second factors are quantitative & objective factors and used as limitations of L.P model, such as: “dimension of stations”, “distances”, “areas”, “capacities”, “investment cost” and “execution duration”. Fuzzy-Topsis numerical results are objective function coefficient (unit cost of profit) and decision variables values are defined “Zero-One” type too, because we need alone response as final solution. Finally designed model is solved in a software and one alternative is determined as final solution. Considerable point in this study is ranking in two way using Fuzzy-Topsis at first section and results two sorted solution (maybe these are different), but we obtain same solution after using ZOLP.