سازماندهی فضاهای تجاری،بر مبنای رفتارشناسی کاربر(نمونه موردی:مرکز تجاری میلاد نور تهران)
- رشته تحصیلی
- معماری داخلی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63718
- تاریخ دفاع
- ۲۰ آبان ۱۳۹۲
- دانشجو
- شهروز چمن فر
- استاد راهنما
- علیرضا عینی فر
- چکیده
- طراحی محیط در مقیاسهای مختلف از طراحی شهری تا طراحی داخلی همواره در تلاش رفع نیاز انسان است. انسان با حضور در محیط و تعامل با آن سعی در رفع نیازهای خود دارد. این نیازها از ابتداییترین تا جامعترین سطح، همواره میتوانند خود را در رفتارهای محیطی نشان دهند. فضای تعریف شده و محیط ساخته شده میتوانند در رفع نیازهای کاربران کمک کنند. اگر محیطی قابلیت تأمین رفتارهایی که برای آن طراحی شده است را داشته باشد و انسان نیز شایستگی استفاده از محیط را داشته باشد، رفتارهای اجتماعی در قرارگاههای تعریف شده به درستی رخ میدهند و با رفع نیازهای انسان موجب احساس رضایت از آن محیط میشود. از اینرو انسان محیط را شناسایی میکند، نسبت به آن قضاوت و ارزیابی انجام میدهد و بر اساس ارزیابی خود در محیط رفتار میکند. این رفتار محیطی نتیجه ارتباط و تعامل دوجانبه انسان و محیط است. در این پژوهش ساماندهی فضاهای تجاری بر مبنای رفتارشناسی کاربر مورد نظر بوده است. برای این منظور مرکز تجاری میلاد نور تهران به عنوان نمونه موردی انتخاب شده است. محدوده طراحی داخلی پس از انجام مطالعات اولیه به طبقه همکف دوم این مجموعه محدود شده است. روشهای انجام این تحقیق، روش کیفی و مطالعهی موردی است. در عین حال مشاهدات میدانی و مطالعات کتابخانهای از رویههای جمعآوری اطلاعات میباشند. مشاهدات میدانی این تحقیق از طریق حضور در محل به دو صورت مشاهده و نظرخواهی صورت گرفته است. نتایج مورد انتظار از این تحقیق نتایجی کاربردی برای بهبود استفاده از فضاهای مجموعهای تجاری است. در نهایت آنچه به عنوان ماحصل این پایاننامه معرفی میگردد جانمایی کاربریهای کل مرکز تجاری میلاد نور تهران به عنوان نمونه موردی انتخابی، ساماندهی طبقه همکف اول و همکف دوم به عنوان نمونه طبقات انتخابی و طراحی داخلی طبقه همکف دوم به عنوان نمونه طبقه تجاری انتخابی است. کلید واژهها: طراحی محیط در مقیاسهای مختلف از طراحی شهری تا طراحی داخلی همواره در تلاش رفع نیاز انسان است. انسان با حضور در محیط و تعامل با آن سعی در رفع نیازهای خود دارد. این نیازها از ابتداییترین تا جامعترین سطح، همواره میتوانند خود را در رفتارهای محیطی نشان دهند. فضای تعریف شده و محیط ساخته شده میتوانند در رفع نیازهای کاربران کمک کنند. اگر محیطی قابلیت تأمین رفتارهایی که برای آن طراحی شده است را داشته باشد و انسان نیز شایستگی استفاده از محیط را داشته باشد، رفتارهای اجتماعی در قرارگاههای تعریف شده به درستی رخ میدهند و با رفع نیازهای انسان موجب احساس رضایت از آن محیط میشود. از اینرو انسان محیط را شناسایی میکند، نسبت به آن قضاوت و ارزیابی انجام میدهد و بر اساس ارزیابی خود در محیط رفتار میکند. این رفتار محیطی نتیجه ارتباط و تعامل دوجانبه انسان و محیط است. در این پژوهش ساماندهی فضاهای تجاری بر مبنای رفتارشناسی کاربر مورد نظر بوده است. برای این منظور مرکز تجاری میلاد نور تهران به عنوان نمونه موردی انتخاب شده است. محدوده طراحی داخلی پس از انجام مطالعات اولیه به طبقه همکف دوم این مجموعه محدود شده است. روشهای انجام این تحقیق، روش کیفی و مطالعهی موردی است. در عین حال مشاهدات میدانی و مطالعات کتابخانهای از رویههای جمعآوری اطلاعات میباشند. مشاهدات میدانی این تحقیق از طریق حضور در محل به دو صورت مشاهده و نظرخواهی صورت گرفته است. نتایج مورد انتظار از این تحقیق نتایجی کاربردی برای بهبود استفاده از فضاهای مجموعهای تجاری است. در نهایت آنچه به عنوان ماحصل این پایاننامه معرفی میگردد جانمایی کاربریهای کل مرکز تجاری میلاد نور تهران به عنوان نمونه موردی انتخابی، ساماندهی طبقه همکف اول و همکف دوم به عنوان نمونه طبقات انتخابی و طراحی داخلی طبقه همکف دوم به عنوان نمونه طبقه تجاری انتخابی است.
- Abstract
- Environmental design in different scales from urban design up to interior design always trying to eliminate humans’ needs. Human beings in the environment and interaction with it always wants to solve his problems in the best way. These needs from the most basic ones up to the most comprehensive ones can be shown in the environmental behaviors. Space defined and the built environments always can solve users’ problems. If one place have enough ability to eliminate man’s needs and also man have enough competence to use environment correctly, social behavior occur properly in terriority and solving the problems make everyone be happy in life and have satisfaction sense. Because of all we say human try to reconnoiter all spaces, verdict and assessment it, and based on his assessment behave in every places. Always and in all the time this contrast and interaction occur between human and environment. In this research, organization of Commercial Space Based on Social behavior is desired. For this purpose Milad Noor shopping center is selected .Range of this design is first ground floor and second ground floor between its floors. Research Methodology is qualitative and it is case study research. Also field observations and library studies are the ways of collecting information. Field observations in this research collective by being in the place in several times, in different times and by having questionnaires, observations and asking the questions in oral ways. Verifying this research are so functional for all architectures, interior designers and everyone who use this shopping center and the whole of commercial spaces. At last the result of this thesis offer new location and organization for the whole of center and exactly focus on the two ground floors of this complex by specially design for everything in interior space of these two floors. Key words: The behavior of commercial space, interior design, User Behavior, Milad Noor, Commercial Space, Shopping center