گسترش عملکرد کیفیت (QFD) در صنعت شیرینی و شکلات مورد مطالعه: شرکت کیوان همدان
- رشته تحصیلی
- مدیریت صنعتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43612
- تاریخ دفاع
- ۱۵ مهر ۱۳۸۸
- دانشجو
- مهدی حسن عبدالی
- استاد راهنما
- احمد جعفرنژادچقوشی
- چکیده
- امروزه برای اطمینان از موفقیت و تداوم کسب و کار، خواسته ها، نیازها و سطح رضایت مشتریان را باید مرتباً ثبت کرده و دانش خود را در این مورد به روز نگه داشت. عدم درک صحیح صدای مشتری (خواسته ها و نیازها) به این معناست که تلاش برای توسعه ی محصول جدید یا بازنگری شده، با تاخیر زیادی آغاز می شود. گسترش عملکرد کیفیت به عنوان یکی از روش های نوین مهندسی کیفیت، از مطالعه بازار و شناسایی مشتریان محصول شروع شده و در فرایند بررسی و تحلیل خود، ضمن شناسایی خواسته ها و نیازمندی های مشتریان، سعی در لحاظ نمودن آنها در تمامی مراحل طراحی و تولید را دارد. روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی مانند آنچه در مغز انسان انجام می شود، به تجزیه و تحلیل مسایل می پردازد. این روش تصمیم گیرندگان را قادر می سازد اثرات متقابل و همزمان بسیاری از وضعیت های پیچیده و نامعین را تعیین کنند. این فرایند، تصمیم گیرندگان را یاری می کند تا اولویت ها را بر اساس اهداف، دانش و تجربه ی خود تنظیم نمایند؛ به نحوی که احساسات و قضاوت های خود را به طور کامل در نظر گیرند. صنایع غذایی از جمله صنایع مهم کشور می باشد که ارتباط مستقیم آن با سلامت افراد جامعه بر اهمیت آن می افزاید. در این میان صنعت شیرینی و شکلات به دلیل مصرف قابل توجه آن در زمره ی مهم ترین صنایع غذایی قرار می گیرد. آنچه مسلم است مشتری مداری رمز موفقیت شرکت های فعال در صنعت شیرینی و شکلات می باشد. در این تحقیق به منظور بهبود کیفیت محصولات در صنعت شیرینی و شکلات با استفاده از گسترش عملکرد کیفیت، خواسته های مشتریان گروه هدف جمع آوری و با بهره گیری از نظرات کارشناسان، الزامات فنی و مهندسی مربوط به هر یک از خواسته های مشتریان شناسایی شده است. همچنین با به کارگیری روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی، اولویت بندی خواسته های مشتریان براساس اهمیت آنها انجام شده است.
- Abstract
- Today, to ensure about business success and continuation, it shall continuously be registered the demands, requirements and satisfaction level of the customers and keep their knowledge updated. Misunderstanding and wrong interpretation of the customer's voice (demands and requirements) means that the effort to develop new or reconsidered product would be started in delay. Quality Function Deployment (QFD), as one of modern methods of quality engineering, would be started from market study and finding customers of the product and, while analyzing itself, trying to identify demands and requirements of the customers, tries to consider them in all stages of design and production. Analytic Hierarchy Process (AHP) method, like what carries out in human mind, deals with analysis of the subjects. This method enables the decision makers to determine the simultaneous impacts and counter effects of many of complicate and ambiguous situations. This procedure helps decision-makers to arrange the priorities according to aims, and their knowledge and experience, in way that consider their emotions and judgments directly. Food industry is among important industries of our country that its direct relation with health of the individuals of the society increases its importance. Candy and chocolate indystry, because of high level of their consumption, also places among the most important food industries. What is obvious is that customer-orientation is the key-success of active companies in candy and chocolate industry. In this research, in order to improve the quality of products in candy and chocolate industry through utilizing Quality Function Deployment (QFD), it has been collected the demands of the target-group customers through utilizing experts viewpoints and technical and engineering necessities related to any of the customers' demands. It has also been set the priority of the customers' demands through utilization of Analytic Hierarchy Process (AHP) according to their level o