عنوان پایاننامه
تعیین عوامل بر برند سازی رویدادهای ورزشی در ایران
- رشته تحصیلی
- تربیت بدنی وعلوم ورزشی - مدیریت ورزشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی شماره ثبت: 1020;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 61932
- تاریخ دفاع
- ۰۲ مهر ۱۳۹۲
- دانشجو
- نرگس فصیح مردانلو
- استاد راهنما
- سیدنصراله سجادی
- چکیده
- برندسازی در دنیای امروز به مثابه یک سلاح رقابتی است .برندسازی اضافه کردن قدرت یک برند به محصولات و خدمات است. بازاریابی برند ایجاد شرایط لازم به منظور توجه دادن مصرف کنندگان به جوهر وجودی شرکت از طریق ابزارها و لوازم آگاهی بخش برند مثل لوگو، بیانیه ی ماموریت شرکت و شعارهای قوی و برانگیزاننده است. مبحثی که کمتر به آن پرداخته شده است بحث برندسازی در خدمات ورزشی است، علی الخصوص رویداد ورزشی که مهمترین خدمت در صنعت ورزش است. محققان فواید زیادی را که مربوط به برندهای ورزشی است،شناسایی کرده اند.از قبیل افزایش حجم تماشاگر و فروش کالاهای یادبود ورزشی، و افزایش علاقمندی حامیان. بنابر این برای بهره مندی از این فواید و بسیاری دیگر، شناخت متغیرهایی که منجر به ساخت برند یک رویداد ورزشی می شوند حائز اهمیت است، که در این تحقیق سعی در کشف و شناسایی آنها شده است. برای این منظور محقق ابتدا به مطالعه مبانی نظری پرداخت و سپس با بررسی پیشینه پژوهش توانست نه هدف را برای تحقیق مشخص سازد تا بتواند به صورت هدفمندتری کشف عوامل برندسازی را دنبال نماید. به همین جهت از روش کیفی و ابزار مصاحبه برای جمع آوری داده ها استفاده شده است. استراتژی پژوهش حاضر تمامی مراحل طی شده در تئوری وابسته به زمینه را در برمی گیرد با این تفاوت که درمرحله ی انتهایی به جای ارائه مدل نظری به رتبه بندی داده های حاصل با استفاده از نرم افزار AHP اکتفا شده است. جامعه ی تحقیق نخبگان وخبرگان درزمینه مدیریت ورزشی، رویدادهای ورزشی وبازاریابی ورزشی هستند و از دو روش نمونه گیری نظری و گلوله برفی استفاده شد. در بخش یافته های این پژوهش عوامل کدبندی و تحلیل نهایی 11 مصاحبه اجرا شده، منجر به شناسایی58 زیرگویه و 16 گویه در قالب 4 مؤلفه شد. مولفه مدیریت و برنامهریزی رویداد با زیر گویههای (زیر شاخصها) :ارتباطات و شبکه سازی مدیر رویداد،منابع،طراحی مسترپلن؛ که به عنوان مهمترین عامل در برندسازی رویدادهای ورزشی در ایران شناسایی شد. مولفه آگاهی و دانش با زیر گویههای: ویژگیهای رویداد ، حامیان، شناخت رویداد، برند مکان؛ مولفه مکان و محل برگزاری با زیر گویههای: استادیوم، شهر برگزاری، امنیت و ایمنی، خدمات بلیت، رسانه. و مولفه کیفیت رویداد با زیر گویههای: کیفیت خدمات ادراک نشده (ناملموس)، مطبوعیت ادراک شده ، ورود به مرحله صنعتی شدن ورزش، فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT&T or ICT)؛
- Abstract
- In today's world of branding as a competitive weapon . Branding add strength to brand products and services. Brand marketing is to create the conditions necessary to give attention to the substance of consumer brand of the company through awareness tools such as logos , strong slogans, and provocative mission statement for the company 's.It has been less discussion of the topic of branding in servises sports, especially sports event with the most important servises in the sports industry . Researchers are many benefits associated with sports brands , have been identified . Goods Memorial spectator sports such as increased volume and increased interest from sponsors.Thus the qualitative interview method was used for data collection . elite research community in the field of sports management , sports marketing and sports events from both theoretical and snowball sampling was used . Coding and analysis of the findings of 11 interviews were carried out , leading to the identification of 58 subitem and 16 items in the fourth component . Event planning and management components with the following items : Communications and Networking Event Manager , Resources , subitem design , which was identified as the most important factor in branding events . Knowledge component with the following items : characteristics of the event sponsors , event recognition , brand, location , component location and venue for the following items : the stadium, the city holding , safety and security , ticket services , media. And component quality event with the following items : Not perceived service quality ( intangible ) , perceived amenities , entry level sports industrialization , information technology and telecommunications (IT & T or ICT)