عنوان پایان‌نامه

تدوین برنامه درمان با کمک حیوانات و بررسی اثر بخشی آن بر بهبود نشانگان اصلی اختلال های طیف اتیسم در کودکان



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "تدوین برنامه درمان با کمک حیوانات و بررسی اثر بخشی آن بر بهبود نشانگان اصلی اختلال های طیف اتیسم در کودکان" را دفاع نموده است.


    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 59865
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲

    چکیده اختلالات طیف اتیسم نارسایی عصبی رشدی دوران کودکی است که با مشکلات متعدد در رفتار اجتماعی و ارتباطی، علایق محدود، و اعمال تکراری توصیف و معمولاً تا پیش از 3 سالگی تشخیص داده می¬شوند. پژوهش حاضر با هدف تدوین برنامه درمان با استفاده از حیوانات و بررسی اثربخشی آن بر بهبود نشانه¬های اتیسم در کودکان انجام گرفت. از حیوانات اهلی و عروسکی با هدف اثربخشی آموزشی و انگیزشی به منظور افزایش تعامل بین کودک اتیستیک و درمانگر و کاهش محدودیت کودک در تعاملات اجتماعی، ارتباطات و رفتارهای محدود و تکراری استفاده شده است. بدین منظور 12 کودک مبتلا به اختلالات طیف اتیسم، ساکن در استان گلستان، به روش نمونه¬گیری در دسترس انتخاب و سپس با گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. سپس برنامه درمان با استفاده از حیوانات عروسکی و زنده اهلی طی 10 هفته و 90 جلسه مداخله 45 دقیقه¬ای برای هر کودک اجرا شد. قبل و بعد از اجرای برنامه مداخله¬ای، فهرست ارزیابی درمان اتیسم (ریملند و ادلسون، 1999) توسط مادران و درمانگر آن¬ها تکمیل گردید. در تحلیل داده¬ها از آزمون تحلیل کواریانس چند متغیّری، تحلیل کواریانس تک متغیّری و نیز آزمون تی جفتی یا همبسته استفاده شد. یافته¬ها برای متغیرهای مهارت¬های ارتباطی، مهارت¬های اجتماعی، آگاهی حسی و شناختی، رفتارهای تکراری و کلیشه¬ای و نیز نمره کل در فهرست ارزیابی درمان اتیسم، اثر معناداری را نشان داد. نتایج حاصله مؤید تأثیر روش درمانی بر بهبود نقائص اصلی بود. بنابراین می¬توان گفت که درمان با استفاده از حیوانات سبب رشد مهارت¬های ارتباطی، اجتماعی، روابط متقابل عاطفی و هم¬چنین کاهش رفتارهای کلیشه¬ای و تکراری کودکان اتیستیک می¬گردد. واژه¬های کلیدی: اختلال¬های طیف اتیسم، درمان با استفاده از حیوانات، مهارت¬های ارتباطی، مهارت¬های اجتماعی، رفتارهای تکراری و کلیشه¬ای.
    Abstract
    Abstract Autism spectrum disorder is a childhood developmental neurological disorders described with several problems in social stereotyped behavior and communication, restricted interests, and repetitive actions. It is usually diagnosed before the age of 3 years old. The aim of this research was to estimate the effectiveness of animal-assisted therapy on autistic children. In this study pets are used for educational and motivational effectiveness for autistic children in order to increase the rapport between autistic child and therapist and reduce the main impairment in social interaction, communication, restricted and repetitive behaviors. For this purpose, 12 Autism spectrum disorders children, living in the province of Golestan, Sampling method to select and then were randomly selected to experimental and control group. Then the treatment 90 sessions and 45 minute sessions were carried out by using teddy and domesticated animals over 10 weeks of intervention for each child. Before and after the intervention program, the Autism Treatment Evaluation (Rimland& Edelson) was completed by parents and therapist. In order to analyze the research data the MANCOVA test, ANCOVA test and Paired t-test were used. Results for subscale of social skills, communicational skills, sensory and cognitive awareness, repetitive and stereotyped behaviors as well as the total score of the Autism Treatment Evaluation Checklist revealed a significant effect. The results confirm the effect of treatment on main symptoms of autism. These represents that animal assisted therapy improved communication, social skills, and emotional reciprocity, as well as reducing stereotypical and repetitive behaviors of Autistic Children. Keywords: Autism spectrum disorders, Animal assisted therapy, Social skills, Communication skills, and Repetitive and Stereotypic behaviors.