عنوان پایان‌نامه

نیاز سنجی بر اساس وظایف شغلی جهت بکارگیری در ساخت دوره های آموزش زبان انگلیسی بانکی در ایران



    دانشجو در تاریخ ۳۱ شهریور ۱۳۹۲ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "نیاز سنجی بر اساس وظایف شغلی جهت بکارگیری در ساخت دوره های آموزش زبان انگلیسی بانکی در ایران" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    آموزش زبان انگلیسی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه پردیس کیش شماره ثبت: 1261;کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 60861
    تاریخ دفاع
    ۳۱ شهریور ۱۳۹۲

    انگلیسی بازرگانی، به عنوان یک زبان فراگیر در دنیای امروز، زبان تجارت بین المللی در سراسر جهان می باشد. تعداد روزافزون زبان آموزان انگلیسی بازرگانی در سالهای اخیر، با گرایشهای گسترده ای همچون مالی، بازاریابی و بانکداری، توجه پژوهشگران و مراکز آموزشی را به خود جلب نموده است. پژوهش حاضر به بررسی نیازهای زبانی کارکنان شعب ارزی و ادارات بین الملل بانکهای ایران در انجام اموری که به زبان انگلیسی صورت می گیرند می پردازد. داده های مورد نیاز از 246 نفر از کارکنان پنج بانک ایرانی ملی، کشاورزی، پاسارگاد، ملت و تجارت از راه مصاحبه، پرسشنامه و بررسی اسناد و مکاتبات بانکی انگلیسی، همچون پیامهای سوییفتی و اسناد حمل، گردآوری و مورد مطالعه و تحلیل قرار گرفتند. شرکت کنندگان به دو گروه شامل 150 نفر کارکنان اجرایی و 96 نفر مدیران و کارشناسان بانکی تقسیم شدند. بر اساس نتایج بدست آمده، امور ارزی که کارمندان بانکها به زبان انگلیسی انجام می دهند در 10 بخش اصلی و 39 زیرمجموعه شناسایی گردیده و فراوانی آنها سنجیده شد. علاوه بر آن، میزان اهمیت زبان انگلیسی در انجام وظایف کاری بخش های ارزی و بین الملل بانکها و تجربیات و انتظارات کارمندان از کلاسهای آموزش زبان انگلیسی بانکی بررسی گردید. یافته های این پژوهش می تواند در جهت بهبود آموزش زبان انگلیسی در بانکها، به عنوان نخستین مراحل طراحی و ساخت دوره های آموزش زبان انگلیسی بانکی در ایران مورد استفاده طراحان دوره های آموزشی و مدرسان زبان انگلیسی قرارگیرد.
    Abstract
    Business English, as a lingua franca, is the language of today’s international trade around the world. The growing number of Business English learners in recent years has attracted the attention of the researchers and educational centers. This important branch of ESP covers a wide range from general purposes to more specific purposes in particular disciplines such as finance, marketing and banking. The current study is a task-based needs analysis which investigated the language needs of the Iranian bank employees, working in foreign exchange branches and international departments. The required data were collected from 246 participants working in five Iranian banks, Melli, Keshavarzi, Passargad, Mellat and Tejarat, through semi-structured interviews and two sets of questionnaires. The participants were classified in two groups: 150 employees as the performers of the tasks and 96 managers as the domain experts. In addition, some of the employees were discussed in their workplace and the authentic banking documents such as SWIFT messages, shipping documents and schedules were analyzed. As a result, 10 target tasks and 39 sub-tasks were identified and their frequencies were measured. Although the absolute majority of respondents had not taken any banking or business English courses, they were mostly willing to, in order to improve their both general and banking English skills. Further, the study implied that English is widely used as a lingua franca in international banking in the Iranian banks where it plays an important role in performing the tasks in English. The findings of this research study can help with the preliminary steps of designing banking English courses in the Iranian context and can improve the current English courses in the Iranian banks. Keywords: English for specific purposes, needs analysis, task-based needs analysis, Business English, international banking, Banking English courses.