معرفی نمونه هایی از بازتاب پست مدرنیسم در نقاشی معاصر ایران
- رشته تحصیلی
- نقاشی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 63857
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- بهمن محمدی
- استاد راهنما
- مصطفی گودرزی
- چکیده
- چکیده با توجه به آنکه پست مدرنیسم پدیده¬ای ا¬ست جهانی و فراگیر بر هنر سراسر جهان تاثیرگذار بوده است. پژوهشی میدانی نشان میدهد که تأثیر از پستمدرنیسم تقریباً از اواخر دهه¬ی هفتاد خورشیدی در ایران آغاز و در نیمه¬ی دهه¬ی هشتاد تثبیت شد و تقریباً بخش عمدهی نقاشی سالهای پس از آن را در بر گرفت. با نگاهی کلی خصوصیات بارز آن در نقاشی ایران را میتوان در چهار شاخهی اصلی طبقهبندی کرد: اول گرایشهای فرمی تازه نظیر فیگوراسیون جدید، نقاشی بدریخت (Bad Painting) و اهمیت یافتن ارائهی آثار هنری در نمایشگاهگردانی و ... . دوم نگاه تازه بر ویژگیهای بومی که عمدتاً انتقادی و طنزآمیزند. سوم تأکید بر گرایشهای پاپ که در قالبهایی چون کیچ نمود مییابد. و چهارم گرایشهای مفهومی که به صورتهای مختلفی در نقاشی بروز یافتهاند: از یک سو به وسیلهی زبان و در کنارش نوشتار و از سوی دیگر با کمرنگ شدن نابگرایی و تأکید بر گرایشهای سیاسی و اجتماعی. هر چند برخی از این خصوصیات سال¬ها قبل وجود داشتند، اما تقریباً در کمتر از یک دهه است که به شکلی متفاوت پیگیری و به صورت جریان غالب در آمدند.
- Abstract
- Abstract Postmodernism is a global and universal phenomenon and has influenced the art worldwide. A fieldwork shows that the influence of postmodernism on Iranian art began late 1990s and became widespread in mid-2000s and was dominant in a major part of Iranian painting in the years since then. Generally, the postmodern conspicuous characteristics in Iranian painting can be categorized in four main types: first, new formic tendencies like new figuration, bad painting, the importance of presentation of art works in curatorship, and so on. Second, a new look at the local characteristics which are mainly critical and ironic. Third, emphasis on pop tendencies which manifest itself in the approaches such as kitsch. And fourth, conceptual tendencies which have emerged in painting in different forms: from one side, by language and writing, and from the other side, by fading away of purism and emphasizing on political and social trends. Although some of these characteristics existed before, it is nearly less than one decade that these characteristics are dominant. Keywords: Post modernism, the art of post modern, contemporary of iran’s art, contemporary of world’s art.