عنوان پایان‌نامه

ارزیابی عملکرد شعب شرکت خدمات بیمه ایران خودرو با استفاده از تحلیل پوششی داده ها (DEA) و رتبه بندی براساس ADMU و IDMU



    دانشجو در تاریخ ۱۵ مهر ۱۳۸۸ ، به راهنمایی ، پایان نامه با عنوان "ارزیابی عملکرد شعب شرکت خدمات بیمه ایران خودرو با استفاده از تحلیل پوششی داده ها (DEA) و رتبه بندی براساس ADMU و IDMU" را دفاع نموده است.


    رشته تحصیلی
    مدیریت صنعتی
    مقطع تحصیلی
    کارشناسی ارشد
    محل دفاع
    کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 43395
    تاریخ دفاع
    ۱۵ مهر ۱۳۸۸
    دانشجو
    داود خدمتی
    استاد راهنما
    احمد جعفرنژادچقوشی

    در این پژوهش ارزیابی عملکرد شعب بیمه در شرکت خدمات بیمه ایران خودرو بررسی می شود. بر این اساس کارایی شعب با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها اندازه گیری شد. این پژوهش از نوع کاربردی می باشد و از جنبه جمع آوری داده ها، از نوع توصیفی، پس رویدادی است. جامعه آماری آن متشکل از کلیه شعب (22 شعبه) شرکت خدمات بیمه ایران خودرو است. شناسایی نهاده ها و ستانده ها، طی بررسی تحقیقات مشابه، گردآوری نظر خبرگان و کارشناسان شرکت خدمات بیمه ایران خودرو انجام شد. پس از انجام مطالعات، هزینه های شعب، مهارت پرسنلی شعب، تعداد واحد های صدور و نمایندگان، بعنوان نهــاده و حق بیمه تولید شده، تعــداد بیــمه نامه های صادره و تعداد پرونده تشکیل شده خسارتی توسط هر شعبه بعنوان ستانده انتخاب شد. پس از انجام تحقیقات مدل CCR ورودی محور برای ارزیابی عملکرد شعب شرکت خدمات بیمه ایران خودرو برگزیده شد. در پایان با استفاده از مدل رتبه¬بندی IDMU و ADMU رتبه بندی شعب و سپس برای تعیین میزان اهمیت متغیرها، تحلیل حساسیـت انجـام شد. نتایج نشان می دهند در حالت شرایط بازده به مقیاس ثابت میانگین کارایی شعب 5/54% است و 12 شعبه دارای کارایی 100% می باشند و در میان شعب، شعبه امداد بهترین عملکرد را دارد. کلید واژه ها: عملکرد سازمانی، کارایی، تحلیل پوشـشی داده هـا، رتبه بندی، واحد تصمیم گیری ایـده آل، واحـد تصمیم گیری ضد ایده آل
    Abstract
    This study evaluates the performance of branches of Iran Khodro Insurance Services Company. For this reason, the performance of branches was measured using Data Envelopment Analysis method. This study is an applied research and from the data collection point of view is of descriptive nature, hence an event research. The statistical society of the research composes of all the branches (22 branches) of Iran Khodro Insurance Services Company. The identification of inputs and outputs was done through literature review of similar studies and gathering comments of the authorities and experts of Iran Khodro Insurance Services Co. Upon completion of data gathering stage, the elements of branch expenses, branch personnel skill, number of policy issuing units and agencies were selected as the input and the sum of premiums written, the number of insurance policies issued and the number of filed claims by each branch were selected as output. Afterwards, the Input Oriented CCR model was selected for performance evaluation of Iran Khodro Insurance Services Co. Eventually, branches were rated based on IDMU and ADMU rating models and Sensitivity Analysis undertaken to determine the importance of variables. The results show that under the assumption of constant returns to scale, the average efficiency of braches is 54.5%, twelve branches have 100% efficiency and Emdad branch from amongst all branches has the best performance. Key words: Organizational Performance, Efficiency, Data Envelopment Analysis, Rating, Ideal Decision making unit, Anti-Ideal Decision making unit