طراحی مدلی برای پیاده سازی منشورهای اخلاقی درسازمان مطالعه موردی گروه مپنا
- رشته تحصیلی
- مدیریت دولتی
- مقطع تحصیلی
- کارشناسی ارشد
- محل دفاع
- کتابخانه مرکزی -تالار اطلاع رسانی شماره ثبت: 62177
- تاریخ دفاع
- ۳۱ شهریور ۱۳۹۲
- دانشجو
- هادی عارف
- استاد راهنما
- آرین قلی پور
- چکیده
- منشورهای اخلاقی و بیانیه های ارزشهای اخلاقی بدون وجود ساز و کارهایی برای پیاده سازی تاثیری بر فضای اخلاقی سازمان نخواهند گذاشت. هدف این تحقیق نیز تاملی استقرایی در باب جاری سازی ارزشهای اخلاقی به منظور افزایش درک نسبت به این موضوع و در نتیجه شناخت بهتر و اثربخش تر کردن تلاش ها برای پیاده سازی منشورها و بیانیه های اخلاقی هنجاری می باشند. بدین منظور از روش نظریه زمینه زاد استفاده شد. در این روش هدف آزمون نظریات موجود یا تئوری پردازی فارغ از داده نیست بلکه ایجاد نظریه از دل داده ها و بر اساس بررسی منظم آنها در قالب مفاهیم و مقوله هایی که پدیده مورد مطالعه را بازنمایی می کنند می باشد. نمونه مورد بررسی در این تحقیق مدیران و کارکنان بخش منابع انسانی شرکت های متبوعه گروه مپنا می باشد. گرد آوری داده ها از طریق مصاحبه و بر اساس مفهوم نمونه گیری نظری صورت پذیرفت. بر اساس این اصل، مفاهیم و مقوله های به دست آمده و روابط احتمالی میان آنها تعیین کننده ی داده هایی است که قرار است جمع آوری شوند و نمونه گیری تا آنجا ادامه پیدا می کند که دیگر داده مفید و تازه ای به دست نیاید. بر این اساس با حدود 30 مدیر و کارشناس منابع انسانی 14 شرکت از سازمانهای متبوعه مپنا مصاحبه هایی صورت پذیرفت. داده ها با استفاده از کدگذاری باز، محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شدند و در پایان نیز یافته ها و پیشنهادات اجرایی متناظر با آنها ارائه خواهد شد.
- Abstract
- Codes of ethics or any statement of ethical values have no effect on ethical climate of organizations unless there are mechanisms by which to implement them. The aim of this research is to inductively reflect upon the notion of implementing ethical values. This will improve the understanding of the process of implementing ethical values and therefore will enhance the effectiveness of implemental activities. To achieve this, the method of Grounded Theory was applied. The goal of this method is neither to test existing theories nor to create theories that are not grounded in data. The goal is to build theories by systematically examining data in the form of concept and categories that represent the phenomena of interest. The sample in this study is managers and employees of human resource departments of MAPNA subsidiaries. Data was gathered from interviews according to the concept of theoretical sampling. In theoretical sampling the emerging concepts and categories and their possible relationships determine the data to be gathered and sampling will continue to a point at which no new or useful data is achieved. Accordingly, 30 managers and HR experts from 14 subsidiaries of MAPNA were interviewed. Data was analyzed using open, axial and selective coding. In the end the findings and practical recommendations are presented.